Arktinen taisteluensiapu ja toimintakyky

Paikkakunta Ylöjärvi
Ilmoittautumisaika 11.11.2019 15.33 - 25.12.2019 23.00

Kurssin jälkeen kurssilainen:
- osaa taisteluensiavun perusteet arktisissa olosuhteissa
- osaa potilaan pitämisen lämpimänä ja shokin ehkäisyn perusvälineitä käyttäen
- osaa ja tietää oman henkilökohtaisen sekä ryhmän toimintakyvyn ylläpitämisen
perustiedot ja - taidot
- tietää arktisen ilmaston haasteet toimintakyvyn ylläpitämisessä ja shokin ehkäisyssä

Kurssi on tarkoitettu ensijaisesti reserviläisille.
Kurssi soveltuu hyvin myös terveydenhoitoalalla ja pelastustoimen tehtävissä toimiville.
Kurssilaisen on oltava terve.

KURSSILLE ON ILMOITTAUDUTTAVA 30 PÄIVÄÄ ENNEN KURSSIN ALKUA. Kurssilaisille jaetaan vaatetusmateriaalia, joka kurssin jälkeen palautettava. Omien maastopuvun alle tulevan lämpimän vaateuksen mukaanotto on suotavaa. Mukaan kannattaa ottaa myös omat lämpimät käsineet sekä oma lämmin makuupussi. Kurssilaisille jaetaan tarvittaessa SA makuupussi. Kurssilaisen on oltava terve. Kurssikirjeessä annetaan tarkat valmisteluohjeet kurssilaiselle.

Kurssilla perehdytään arktisissa olosuhteissa tehtävään henkeä pelastavaan taisteluensiapuun, shokin ehkäisyyn sekä oman ja ryhmän toimintakyvyn ylläpitämiseen kylmissä olosuhteissa.
Kurssi on fyysisesti raskas. Kurssin aloitusvaiheessa kurssilaisille annetaan teoriaopetusta luokkatiloissa.
Opetusta annetaan käytännön harjoituksissa ulkona.
Kurssin aikana yövytään maastossa tilapäismajoitteissa.
Kurssilla perehdytään perinteisiin menetelmiin oman ja ryhmän toimintakyvyn ylläpitämiseksi sekä potilaan shokin ehkäisyssä.

Puolustusvoimien Tutkimuslaitos Lakiala
Paroistentie 20