Komppanian taistelun johto (tilannearvio sotapeli)

Ajankohta 28.11.2020 - 29.11.2020
Kesto 2 päivää
Paikkakunta Kuopio
Ilmoittautumisaika 16.12.2019 10.02 - 5.11.2020 8.00

Kurssin jälkeen osallistujalla on perusteet vihollisarvion laatimisesta ja komppanianpäällikön päätöksestä sekä tuntee vastustajan mekanisoidun pataljoonan toiminnan. Lisäksi kurssin jälkeen osallistuja on päässyt harjoittelemaan taistelun johtamista sotapelin avulla.

Kaikki johtajakoulutuksen (upseerit ja aliupseerit) saaneet reserviläiset.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Ota mukaan muistiinpanovälineet
1 Kurssi järjestetään jos 5.11. mennessä on ilmoittautunut vähintään 10 osallistujaa
2 Kurssille voidaan ottaa korkeintaan 20 kurssilaista
3 Kurssin pitopaikka ilmoitetaan osallistujille myöhemmin
4 Ikäraja kurssille on 18 vuotta
5 Pohjois-Savon ulkopuolelta osallistuville pyritään järjestemään majoitus Pohjois-Savon reserviupseeripiirin toimesta.

Kurssi sisältää perustietoa vastustajana käytettävästä mekanisoidusta pataljoonasta, omien joukkojen osalta maakuntakomppaniasta sekä vihollisarvion ja komppanianpäällikön päätöksen laatimisesta.
Toinen kurssipäivä käytetään käytännön harjoitteluun pelaamalla tilanteen mukaiset kaksi sotapeliä case-harjoituksena.
Aikataulu:
08.00 Aloitus: opetustarkoitus, varomääräykset
08.30 Teoriaopetus
(Kahvit ja lounas opetuksen lomassa)
16.30 ensimmäisen päivän päättäminen klo 17 mennessä
Toinen päivä
08.00 Sotapeli (eri ohjeiden mukaan)
(kahvit ja lounas sotapelin lomassa)
16.30 loppukeskustelu, kurssipalaute ja päättäminen klo 17 mennessä

Kurssi on osallistujille ilmainen.

Hotelli Isovalkeinen
Majaniementie 2
70420 Kuopio

kurssinjohtaja:
Simo Jääskeläinen
simo.jaaskelainen@gmail.com
kurssia hallinnoiva MPK koulutuspäällikkö:
Jari Nupponen
jari.nupponen@mpk.fi