Taisteluensiapu 2

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Mikkeli
Ilmoittautumisaika 9.12.2019 10.00 - 30.8.2020 22.00

Kyettävä antamaan henkeäpelastava ensiapu taistelutilanteessa. Osattava lääkintähuollon kulku taistelija-ryhmä-joukkue-komppania. Kurssin jälkeen on osattava henkeäpelastavan ensiavun anto, potilassiirrot, potilasluokittelu. Ampuma- ja pistohaavojen hoito.

Reserviläiset tai yli 18-vuotiaat, jotka ovat käyneet Taisteluensiapu 1-kurssin tai heillä on vastaavat tiedot.

Jatkokurssi Taisteluensiapukurssille 1. Kurssille valittavan on osattava kiristys- ja painesiteen käyttö, elvytys, kylkiasento, potilaan tarkastaminen. Kurssilaisella tulee olla hyvä fyysinen kunto. Kurssi on osallistujille maksuton. Kurssin ensimmäinen yö on sisämajoituksessa, toinen maastossa. Kurssille hyväksytyille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta sähköpostitse.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot viimeistään neljä viikkoa (28 pv) ennen koulutuksen alkua tukevalle joukko-osastolle tai aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen (PEKOULOS määräys HP810/3.12.2019).

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

1. päivä
- ensiaputaitojen testaus (kiristys- ja paineside, kylkiasento, potilaan tutkiminen)
- lääkintähuollon kulku: taistelija-komppania
2. päivä