Kohteen suojaaminen

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Mikkeli
Ilmoittautumisaika 27.11.2019 19.00 - 29.8.2020 22.00

Kyettävä kohteen tarkastukseen ja vaarallisen henkilön kiinniottoon. Osattava yksilön ja partion tehtävät kohteen tarkastuksessa, voimankäytön perusteet sekä vaarallisen henkilön kiinniotto. Tunnettava toiminta ryhmän ja joukkueen osana.

Paikallisjoukkoihin sijoitetut sekä muut reserviläiset.

Kurssille hyväksytyille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen kurssia sähköpostitse. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia. Kurssi on puolustusvoimien määrittämä koulutus.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot viimeistään neljä viikkoa (28 pv) ennen koulutuksen alkua tukevalle joukko-osastolle tai aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen (PEKOULOS määräys HP810/3.12.2019).

Kurssilla majoitutaan Army Hostelissa, johon on varattu liinavaatteet ml pyyhe. Kurssilaisille jaetaan suojavaatetus.
MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

1. päivä
- perustaminen, perusteet kohteen suojaamiseksi
- aseen turvallinen käsittely (kiv, pistooli, haulikko)
- voimankäyttösäädös
2. päivä
- voimankäyttöharjoittelu
- rakennuksen tarkastaminen
- koira voimankäyttövälineenä
- vaarallisen henkilön kiinniotto
3. päivä
- MPK:n sovellettu ammunta 2 (kiv, pist, haulikko)

Osallistumismaksu sisältää: vaatetuksen, muonituksen, majoituksen, aseet, ampumatarvikkeet, vakuutuksen.

Army Hostel, Karkialampi, Mikkeli
Jääkäritie 5