Hajautettu Taistelu. Päivityskurssi 1/4

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Dragsvik
Ilmoittautumisaika 30.11.2019 13.37 - 24.1.2020 16.00

Kurssikokonaisuus osa neljän sarjaa jonka jälkeen tulee lisäksi Vapaehtoinen harjoitus. Koulutus on tarkoitettu reserviläisille, joiden varusmiespalvelus on suoritettu ennen vuotta 2014 ja jotka haluavat päivittää osaamisensa uuden taistelutavan mukaiseksi. Päivityskurssikurssit sisältävät 4 eri viikonlopun mittaista harjoitusta. Tavoitteena on, että jokainen kurssilainen
osallistuu kaikkiin harjoituksiin kahden (2) vuoden kuluessa. Harjoitusten aiheet ja opetustavoitteet valitaan nousujohteisesti ja teemoittain, siten että koulutusaiheiden ja aiempien päivityskurssien lisäksi varaudutaan toimintaan muuttuvissa olosuhteissa (rakentamaton ja rakennettu alue,
lämpötila, valoisuusaste). Kurssin jälkeen osallistujat tuntevat hajautetun taistelun periaatteet ja sen vaatimukset yksittäiseltä taistelijalta. Auditoinnin jälkeen voidaan reserviläinen sijoittaa uudestaan.
Seuraavien kurssien päivämäärät:
24-26.4 Puolustus.
21-23.8 Vihollisen kohtaaminen
29.10-1.11 Ryhmän taistelutehtävä
Auditointi Tammikuussa 2021

Kaikille normaalikunnon omaaville reserviläisille.

Teema:
a. Hyökkäys.
b. Perusaiheiden kertaus.
c. Toiminta talvella ja pimeässä.
d. Toiminta maastossa.

Perjantai
Saapumisen varustautumisen ja aloituspuhuttelun jälkeen:
i. Uudistettu taistelutapa (luento).
ii. Toiminta maastossa (luento).
iii. Partion -ja ryhmän kokoonpano, varusteet, aseistus, vastuualueet.
iv. Partion tärkeimmät etenemismuodot, tukikohtatoiminta & väistötukikohta.
v. Tukikohdan perustaminen.

Lauantai
i. Toiminta talviolosuhteissa maastossa.
ii. Kohteentiedustelu.
iii. Iskuosastohyökkäys.
iv. Ketunlenkki ja tuliylläkkö.
v. Pimeätoiminta.

Sunnuntai
i. Soveltava vaihe, jossa kohteentiedustelu suoritetaan pimeällä, iskuosastohyökkäys, ketunlenkki ja tuliylläkkö.
ii. Vastaosaston toiminta
Kotiutus noin kello 16.00

Kurssipaikan peruuttaminen

Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Maksuttomilla kursseilla peritään 40 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Uudenmaan Prikaati
Raseborgsvägen 39