Sotilas HF ja radioasema -kurssi

Ilmoittautumisaika 4.2.2020 9.57 - 7.9.2020 23.59

Kurssin suorittaneet:
· - Osaavat käyttää Puolustusvoimien HF-radiokalustoa
· - Osaavat liikennöidä Puolustusvoimien HF-radiokalustolla Puolustusvoimien liikennöintimalleilla puheella ja sanomalaitteella
· - Osaavat HF-radioaseman perustamisen rakennetulla alueella
· - Osaavat LK99-antennin ja dipoliantennin rakentamisen
· - Osaavat viestiliikenneperusteiden ja muiden aseman toimintaan liittyvien asiakirjojen lukemisen ja käyttämisen
- Tuntevat radioaseman oman toiminnan suojaamisen
· - Tuntevat radioaaltojen etenemisen perusteet
· - Tuntevat HF-radioliikenteessä käytetyn teknologian perusteet

Kurssi soveltuu erityisesti viesti- ja johtamisjärjestelmäalan koulutuksen saaneille, joiden sodanajan tehtäviin kuuluu/voi kuulua toiminta HF-radioilla. Kurssin voi kuitenkin suorittaa ilman esitietoja HF-radioiliikenteestä.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

MPK gör nödvändiga förändringar i utbildningstidtabellerna i enlighet med rekommendationer från statsrådet och myndigheterna. Uppdaterad information om situationen (på finska) hittas i MPK:s nyheter: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK’s distrikt informerar deltagarna om möjliga förändringar via e-post. Kom ihåg att försäkra dig om att e-postadressen på ditt MPK-kort är rätt.

Sotilas-HF ja -radioasema on Santahaminassa 9.10–11.10.2020 järjestettävä kurssi, jossa aluksi perehdytään radioin ja antennien toimintaan oppitunneilla ja rastikoulutuksissa. Kun perusteet on opetettu, perustetaan radioasemat ja liikennöidään. Kurssi toteutetaan kasarmiolosuhteissa.

Kurssiin liittyy oheismateriaalia PV Moodlessa.

Santahamina, Radioniemi
Radioniementie 1

Kurssin johtaja kapt (res) Perttu Puska,
ppuska ät gmail piste com