HIUKKA 2020 harjoitus, Esikunta- ja perustamiskurssi

Ajankohta 9.10.2020 - 11.10.2020
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 2.3.2020 13.46 - 20.9.2020 23.59

Kurssin tavoitteena on, että kurssilaiset tuntevat paikallispataljoonan esikunnan sekä perustamiskeskuksen päätoiminnot sekä niiden välisen yhteistyön. Lisäksi kurssilaiset tietävät tärkeimmät viranomaisyhteistyötahot sekä valmiuden kohottamiseen liittyvän lainsäädännön.
Tavoitteena on myös kehittää kurssilaisten henkilökohtaista osaamista ja opettaa perustamiskeskuksen esikunnan toiminta. Kurssi antaa erinomaiset mahdollisuudet asiasta kiinnostuneille reserviläisille tutustua ja perehtyä liikekannallepanoon ja perustamiseen liittyviin asioihin osana paikallispataljoonan toimintaa ja tilannekehystä. Aiemmin vastaavalle kurssille osallistuneille kurssi tarjoaa syventävää ymmärtämistä ja osaamista perustamisesta erityisesti perustamiskeskuksen esikunnan osalta.

Erityisesti paikallispataljoonan esikuntaan ja perustamiskeskuksen esikuntaan tai minkä tahansa joukon esikuntaan sijoitetuille tai sijoituskelpoisille reserviläisille.

HIUKKA 2020 harjoitus toteutetaan MPK:n sotilaallisen valmiuden (SOTVA) harjoituksena yhteistoiminnassa Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun aluetoimiston kanssa. Harjoitus sisältää yhteensä 10 eri aselaji-/vast. kurssia.
Kurssilaisille jaetaan suojavaatetus ja muu tarvittava varustus.
Kurssi on osallistujille maksuton ja siitä myönnetään kaksi (2) rinnasteista kertausharjoituspäivää.
Kurssille hyväksytyille lähetetään vahvistus sähköpostilla.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Kurssilla koulutetaan paikallispataljoonan esikunnan ja perustamiskeskuksen esikunnan yleisjärjestelyt, esikuntatyöskentelyn perusteet ja perustamistilanteen seuraaminen aina sotavalmiustarkastukseen saakka. Kurssilla käydään läpi myös perustamiskeskuksen kokoonpano ja tehtävät, yleisjärjestelyt sekä vartiointi. Kurssilla on vierailevia luennoitsijoita mm. Poliisista ja Rajavartiolaitoksesta.

Maksuton

Ampumaradan Paviljonki