HIUKKA 2020 harjoitus, Pioneerikurssi (CIED-kurssi)

Ajankohta 9.10.2020 - 11.10.2020
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 2.3.2020 15.58 - 20.9.2020 23.59

Kurssin tavoitteena on kohottaa osallistujien räjähdetietoisuutta. Nykyaikainen taisteluympäristö sisältää yhä enemmän erilaisten räjähteiden ja ansojen käyttöä. Tällä kurssilla osallistujat perehtyvät IED- ja tavallisten räjähteiden käyttömekanismeihin, niiden havaitsemiseen ja oman suojauksen varmistamiseen.

Erityisesti paikallispataljoonaan sijoitetuille tai sijoituskelpoisille reserviläisille sekä kaikille räjähdetietoisuuttaan parantaville reserviläisille.

HIUKKA 2020 harjoitus toteutetaan MPK:n sotilaallisen valmiuden (SOTVA) harjoituksena yhteistoiminnassa Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun aluetoimiston kanssa. Harjoitus sisältää yhteensä 10 eri aselaji-/vast. kurssia.
Kurssilaisille jaetaan suojavaatetus ja muu tarvittava varustus.
Kurssi on osallistujille maksuton ja siitä myönnetään kaksi (2) rinnasteista kertausharjoituspäivää.
Kurssille hyväksytyille lähetetään vahvistus sähköpostilla.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

CIED-kurssin (Counter Improvised Explosive Devices) sisältö koostuu luennoista ja käytännön harjoituksista:
- räjähdetietoisuuden perusteet
- mitä on improvisoituihin räjähteisiin varautuminen
- toimintamenetelmät kohdattaessa improvisoitu räjähde
- erityyppisten improvisoitujen räjähteiden rakenne ja perustoiminnot (yleisellä tasolla)
- miten ja missä eri toimijat pyrkivät käyttämään improvisoituja räjähteitä
- toiminta kohdattaessa improvisoitu räjähde
- improvisoitujen räjähteiden etsintä maastossa ja niiden edellyttämä varautuminen

Maksuton

Ampumaradan Paviljonki