Taistelupelastajan peruskurssi, osa 1/2

Kesto
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 25.3.2020 13.43 - 17.8.2020 18.00

Kurssin tavoitteena on kouluttaa taistelijalle taisteluensiavun perusteet ja antaa valmiuden toimia taistelupelastajan tehtävässä. Taistelupelastajan peruskurssi, osa 1/2 ja Taistelupelastajan peruskurssi, osa 2/2-kurssit muodostavat taistelupelastajan peruskoulutuskokonaisuuden ja molempien suorittaminen antaa valmiudet toimia taistelupelastajan tehtävässä.
Taisteluensiapu pohjautuu Tactical Combat Casualty Care (TCCC) -toimintamalliin.

Kurssi on tarkoitettu taistelupelastajiksi sijoitettaville tai taistelupelastajan tehtävästä kiinnostuneille reserviläisille.

Kurssilaisen tulee olla asevelvollinen, joka on käynyt varusmiespalveluksen. Hänen tulee olla riittävässä fyysisessä kunnossa selviytyäkseen tst-pelastajan raskaasta tehtävästä. Kurssi soveltuu kaikille reserviläisille, jotka suoriutuvat kohtalaisesta fyysisestä rasituksesta. Kurssilaisen on oltava fyysiseltä suorituskyvyltään sellainen, että hän suoriutuu haavoittuneen käsittelystä ja hätäsiirrosta.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

MPK gör nödvändiga förändringar i utbildningstidtabellerna i enlighet med rekommendationer från statsrådet och myndigheterna. Uppdaterad information om situationen (på finska) hittas i MPK:s nyheter: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK’s distrikt informerar deltagarna om möjliga förändringar via e-post. Kom ihåg att försäkra dig om att e-postadressen på ditt MPK-kort är rätt.

Taisteluensiapu on taistelutilanteessa annettavaa hätäensiapua. Kohderyhmänä ovat erityisesti ne haavoittuneet taistelijat, joilla on henkeä uhkaava verenvuoto tai hengitysongelma. Taistelupelastaja on taisteluensiapuun koulutettu ja varustettu ryhmän jäsen. Taistelupelastaja sijoittuu lääkinnän ketjussa taistelijaparin ja joukkueen lääkintämiehen välille.
Kurssilla koulutetaan käyttämään kiristyssidettä hengenvaarallisen raajaverenvuodon tyrehdyttämiseen, pitämään haavoittuneen ilmatiet avoimena, käyttämään ilmatiivistä sidosta läpäiseviin
rintakehävammoihin, purkamaan paineilmarinnan, käyttämään ensisidettä ja hemostaattia verenvuodon tyrehdyttämiseen ja käyttämään pelastuspeitettä haavoittuneen lämpimänä pidossa.

Santahamina, Radioniemi
Radioniementie 1