Kotiseutuharjoitus PÄIJÄT-HÄME 20: Radiojärjestelmäkurssi

Ajankohta 29.8.2020 - 30.8.2020
Paikkakunta Hollola
Ilmoittautumisaika 13.5.2020 7.39 - 18.8.2020 23.00

Kurssi perustaa radioharrastajien voimin amatöörilaittein toteutetun pienimuotoisen alueellisen varaviestiverkon ja sen paikalliset radioasemat Lahden seudulla. Toiminnan tarkoituksena on antaa esimerkki mahdollisuudesta varmentaa ja täydentää jo olemassa olevia viestijärjestelmiä vapaaehtoisin voimin.
Kurssilla perustettavan HF/VHF/UHF-radioaseman tavoitteena on mahdollistaa Lahden kaupungin poikkeusolojen johtokeskuksen viestiyhteydet alueensa muihin toimijoihin radioharrastajien voimin toteutetulla varaviestijärjestelmällä.
Kurssin aikana pyritään myös perustamaan kurssin oma täysin erillinen niin sanotuin ”arjen välinein” eli omin älypuhelimin toteutettu keskinäinen radiolähiverkko harjoitusalueelle.
Kurssilla on tavoitteena myös perehdyttää osallistujia omaksumaan ja käyttämään vaihtoehtoisia viestintä- ja sähkövoimantuottomenetelmiä sellaisissa vakavissa yhteiskunnan häiriötilanteissa, kun varsinainen sähköverkko on pitempään pois käytöstä ja puhelimet lakkaavat toimimasta.
Kurssi tarjoaa mahdollisuuden päästä tutustumaan radioaseman perustamiseen ja radioamatöörilaittein sekä harrastajavoimin toteutetun varaviestiverkon toimintaan. Kurssilla myös testataan radioalan harrastajien sitoutumista yhteiskunnan toiminnan turvaamiseen poikkeusoloissa ja kehitetään heidän valmiuksiaan toimia kyseisissä tehtävissä.

Kurssi soveltuu kaikille kansalaisille. Tarkoitus on tarjota poikkeusoloihin valmentavaa varautumis- ja turvallisuuskoulutusta kaikille radioviestinnästä kiinnostuneille.

Kurssi on kaikille avoin eikä osallistuminen edellytä esitietoja. Radioamatööri-, sähkötekninen tai viestiaselajitausta on eduksi. Radiojärjestelmäkurssi toteutetaan Hämeen radioharrastajien ja Päijät-Hämeen Viestikillan yhteistyönä.

Yhteistyökumppanit:
Lahden kaupunki
Hämeen radioharrastajat
Päijät-Hämeen Viestikilta

Radiojärjestelmäkurssilla harjoitellaan tilannetta, jossa langaton puhelinverkko, internet- sekä satelliittiyhteydet ovat pois käytöstä ja verkkosähköäkin on saatavissa vain rajoitetusti.
Kurssipaikalle Hollolan Hälvälään perustetaan poikkeusolojen HF/VHF/UHF-radioamatööriasema, josta rakennetaan viestiyhteydet Lahden kaupungin poikkeusolojen johtokeskuksen radiohuoneeseen perustettavaan VHF/UHF-radioamatööriasemaan ja muihin harjoitusta varten perustettaviin radioasemiin. Hälvälän radioasemalta pidetään tarvittaessa radioamatööriyhteyksiä myös muualle maailmaan. Lisäksi testataan sähköpostien välittämistä radioteitse Winlink-järjestelmän avulla.
Kurssi tutustuttaa osallistujat radio- ja viestialan vapaaehtoisten toimijoiden mahdollisuuksiin osallistua yhteiskunnan toiminnan turvaamisen tukemiseen poikkeusoloissa ja heidän valmiuksiaan toimia tarvittaessa kyseisissä tehtävissä pyritään kehittämään.

Lauantai 29.8.2020 kello 9 alkaen:
Osallistujien ilmoittautuminen ja kurssin aloitustoimet
Radioaseman perustaminen
- Kaluston toimintakuntoon asentaminen
- Radiomaston pystytys
- Lanka-antennin rakentaminen HF-alueille
- Lanka-antennin toiminnan analysointi antennianalysaattorilla
- Lanka-antennien asennus
- VHF-alueen antennien asennus
- Lähialueen radioyhteyden rakentaminen
Perehdytys radioaseman laitteistoon
- Radioamatöörilaitteisto ja sen käyttö
o Lähetinvastaanottimien käyttö
o Antennivirittimen käyttö
- Yhteydenpitoon käytettävät ohjelmistot
o WinLink, VARA, AirMail yms.
o Lokikirjan pito tietokoneella
- Radion LV-217M:n käyttökuntoon laitto ja käyttö
- Radioamatöörien VHF/UHF -käsiradioiden esittely ja käyttö
Yhteyskokeilut ja yhteysvälien varmistaminen
Sähkövoimakoneeseen tutustuminen ja käyttö

Sunnuntai 30.8.2020 kello 9 alkaen:
Aamukahvit ja edellisen kurssipäivän kertaus
Yhteyskokeilut ja yhteysvälien varmistaminen
Radioaseman purku ja harjoituksen päättäminen klo 14 alkaen.
Kurssin päättäminen ja palautteen anto
- kurssi päättyy sunnuntaina 30.8. klo 16 mennessä.

Hälvälän harjoitusalueen rakennus numero 359 Ampumahiihtostadionin paviljonki
Ampumaradantie 127