OSINT peruskurssi - avointen lähteiden tiedonhankinta verkko-opetus

Ajankohta 28.9.2020 - 21.11.2020
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 11.9.2020 9.00 - 21.9.2020 18.00

Tuntee saatavilla olevia avoimia tiedon lähteitä ja tietää mitä niistä löytyy;
Tuntee tiedon hankkimiseen ja käsittelyyn liittyvää lainsäädäntöä ja muita normeja;
Tuntee kuinka omaa toimintaa ja identiteettiä suojataan verkossa;
Osaa tiedonhaun, sosiaalisen median sekä kuva- ja karttahakupalveluiden työkaluja.

Kurssi on tarkoitettu kaikille 18 vuotta täyttäneille Suomen kansalaisille, jotka haluavat kehittää osaamistaan tiedon hankkimisessa ja analysoinnissa.
Perustason kurssin suorittaminen on vaatimuksena, jotta voi osallistua OSINT-jatkokurssille.

Kurssille vaaditaan tietokoneen ja Internet-selaimen peruskäytön osaaminen sekä Internetyhteyden. Ei muita esitietoja.

- OSINT laajasti ja sen historiaa.
- Kyberturvallisuuden käsitteet.
- Tiedonhankintaan liittyvää lainsäädäntöä.

Kurssille ilmoittautumisesta:
Kurssi korvaa keväällä 2020 perutun OSINT-peruskurssin. Kevään kurssille jo hyväksytyillä on etusija kurssille pääsyssä.
Kurssille pääsy on edellytyksenä OSINT-peruskurssi työpajaan osallistumiselle.
Työpajasta julkaistaan erillinen kurssi ja ilmoittautuminen kohdennetusti verkko-opetuskurssille hyväksytyille.

Kurssin toteutuksesta:
Kurssi järjestetään suurelta osin Moodle-ympäristössä toteutettavana kurssina. Kurssin aiheisiin perehdytään itseopiskelun, webinaarien ja harjoitusten kautta. Kurssin aihealueet avataan porrastetusti viikosta 40 alkaen ja sisältökokonaisuudet on pyritty toteuttamaan siten, että ainakaan kaikkien niistä tekeminen ei ole sidottu tiettyyn päivämäärään tai kellonaikaan. Huomioithan ennen ilmoittautumista, että kurssin toteutus edellyttää enemmän omatoimista perehtymistä ja aikatauluhallintaa.

HUOM:
Tartuntatilanteen salliessa Tuusulan koulutuskeskuksessa järjestetään työpaja, jossa keskitytään verkko-opintoina käytyjen aiheiden käytännön harjoitteluun. Työpajaan voivat ilmoittautua ainoastaan verkko-opintoihin hyväksytyt. Työpajaan osallistumisen edellytyksenä on lisäksi oma tietokone ja oma Internetyhteys on toivottava (työpajatilan WiFi/Internet on rajallinen).
Työpaja järjestetään, mikäli verkko-opintoihin hyväksytyistä riittävän moni ilmoittautuu työpajaan ja vallitseva tartuntatilanne mahdollistaa lähiopetuksen järjestämisen turvallisesti.

Tutustu myös:

Santahamina

Kurssiin liittyvät asiat ja kurssin hallinto:
- Kurssinjohtaja Juhani Puisto, puisto.osintkurssit@hotmail.com
- Koulutuspäällikkö Kim Malmberg, kim.malmberg@mpk.fi