Kyberturvallisuuden peruskurssi - verkkokurssi

Ajankohta 26.10.2020 - 7.12.2020
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 29.9.2020 15.00 - 18.10.2020 23.00

Luentosarjassa (6 iltaa) perehdytään arjen tietoturvaan, kyberturvallisuuden peruskäsitteisiin ja yleisimpien tietoturvauhkien torjumiseen. Tilaisuus järjestetään virtuaalisena käyttäen Microsoft Teams etäyhteyssovellusta ja PVmoodle verkko-opetuksena.

Verkkokurssin luentosarjan ja PVmoodle opiskelun jälkeen osallistujat tuntevat tietoteknisten asioiden, laitteiden ja sovellusten kyberturvallisuutta. Osallistujat saavat kurssilla perustietoa kyberturvallisuuden käsitteistä, ilmiöistä ja kehityssuunnista. Kurssin jälkeen osallistujilla on tietoa ja taitoa itsenäiseen kyberturvan tiedonetsimiseen, harjoitteluun ja osaamisen syventämiseen.

Luentosarja ja ja PVmoodle opiskelu soveltuu yli 18-vuotiaille tietotekniikan ja internetin käyttäjille, joilla on tahto ymmärtää tietoteknisten asioiden, laitteiden ja sovellusten kyberturvallisuuden perusasioita ja kehittää omia kansalaistaitojaan.

Suositeltavat esitiedot:
Tietokone, verkkoselain ja internetyhteys.
Microsoft Teams käyttökokemus on eduksi kun luentosarja esitetään verkossa.
PVmoodle käyttäjätunnus edellytys PVmoodle-opiskeluun.

Opetusaiheina mm. kyberturvallisuuden peruskäsitteet, ajankohtaista kyberturvallisuudesta, tietosuojasta ja kybertoimintaympäristöön liittyvää lainsäädäntöä, Suomen viranomaiset kyberturvan saralla, tietoverkkojen toiminta ja langattoman lähiverkon turvallisuus, salasanatyöpaja, oman internetselailun turvaaminen, sähköpostin turvallinen käyttö, mobiiliturvallisuus, sosiaalinen media ja oma turvallinen toiminta. Luentokohtaiset ennakkotehtävät ovat mahdollisia.

Verkkokurssin luennot järjestetään kuutena iltana alkaen 26.10. klo 18:00 - 20:00 ja toistuu maanantaisin yhteensä kuusi kertaa. Kurssilaisille lähetetään 'kurssiavain' jolla pääsee PVmoodleen kurssin työtilaan.

Santahamina

Kari Valli, vallikari@gmail.com, kurssin johtaja