Sotilaan talvitaidot naisille

Kurssin jälkeen kurssilainen
tuntee:
- talviolosuhteissa toimimisen perusteet
- liikkumisen talviolosuhteissa erilaisilla välineillä ja erilaisissa etenemismuodoissa
- talviensiapua (paleltumat, lämpimänä pitäminen)
- tilapäismajoitteiden käytön
osaa:
- henkilökohtaisen materiaalin toimintakunnon säilyttämisen ja turvallisen käytön
- vartiomiehenä toimimisen perusteet
- kerrospukeutumisen merkityksen
- toimintakyvyn ylläpitämisen talviolosuhteissa, itsestä ja taistelijaparista huolehtimisen
- ruoan valmistamisen retkikeittimellä
- majoittumisen teltassa talviolosuhteissa

Kurssi on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille naisille, jotka ovat Suomen kansalaisia.
Naisille, jotka harkitsevat naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittamista tai ovat muuten siitä kiinnostuneita.
Soveltuu myös naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaneille.

Kurssille osallistujalla on oltava pohjakoulutuksena vähintään Sotilaan perustaidot naisille 1.
Soveltuu myös naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaneille naisille, jotka haluavat kerrata talvitaitojaan tai haluaisivat kouluttajaksi ko. kurssille.
Kurssi on raskas, sisältäen liikkumista ja valvomista. Kurssin suorittaminen edellyttää, että ilmoittautuja on perusterve ja hänellä on normaali fyysinen kunto.
Kurssi varustetaan Puolustusvoimien varusteilla, josta kurssinjohtaja lähettää listan kurssille valituille ennen kurssia. Jaettavalla varustuksella pärjää kurssilla, mutta sitä voi halutessaan täydentää omilla lämpökerrastoilla yms. (Omat varusteet omalla vastuulla, vahingoittuneita ei korvata.)
Kurssi yöpyy molemmat yöt maastossa.
Kaikista kursseista peritään osallistumismaksu tai 40 euron muonitusmaksu, mikäli peruutus tapahtuu ilman pätevää syytä alle 21 vrk ennen koulutuksen alkua.

Kurssi alkaa perjantaina, kurssilaisten ilmoittautuminen päätty klo 17. Perjantai-illan mittaan on teoriakoulutusta, jossa käydään läpi kurssin kulku, kerrospukeutumisen merkitys, nesteen ja ravinnon merkitys kylmässä.
Kuullaan erilaisista ruuanvalmistusmenetelmistä ja opitaan teoriassa retkikeittimen käyttö.
Lauantaina valmistetaan kaikki ruuat itse.
Opetellaan suksien käyttö ja ahkion pakkaaminen ja vetäminen.
Opitaan talviensiavun perusteet. Majoitutaan molemmat yöt teltassa.
Kerrataan turvallista aseenkäsittelyä.

Kurssi on maksuton.

Kurssista peritään osallistumismaksu tai 40 euron muonitusmaksu, mikäli peruutus tapahtuu ilman pätevää syytä alle 21 vrk ennen koulutuksen alkua.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298