Sotahistoriaa RPAS-menetelmin Harparskog-linjalla, jatkokurssi #01 (1/1)

Ajankohta 19.6.2021 - 20.6.2021
Kesto 2 päivää
Paikkakunta Raseborg
Ilmoittautumisaika 11.11.2020 15.21 - 15.5.2021 9.00

Kurssin jälkeen osallistuja
- tuntee (muistaa)
-- Nykyaikaisten kuvantamismenetelmien mahdollisuudet dronekartoituksessa

- osaa (ymmärtää)
-- RPAS-lennätystä koskevan lainsäädännön
-- Droneilla kerätyn ilmakuva-aineiston analyysin sotahistoriallisessa kontekstissa
-- Tutkimusalueen rajaamisen ja lentotoiminnan suunnittelun

- hallitsee (soveltaa)
-- Dronella tapahtuvan ilmakuvauksen ja navigoinnin vaihtelevissa maasto-olosuhteissa

Kurssi on suunnattu droneja harrastus- tai ammattikäytössä käyttäneille sotahistoriasta kiinnostuneille Suomen kansalaisille.

Kurssin osallistujilta edellytetään perustason kokemusta RPAS-laitteen lennättämisestä. Kuvauslennot toteutetaan kurssilaisten omilla RPAS-laitteistoilla, joten oma laitteisto olisi toivottava. Lentotoiminnan valmisteluun ja ilmakuva-analyysiin ei edellytä aiempaa osaamista, mutta kurssilainen tarvitsee mukaansa oman tietokoneen.

Lennättäjen tulee ennen koulutusta:
1) rekisteröityä droneoperaattoriksi
2) suorittaneet droneinfo -verkkosivulla dronelennätykseen liittyvän kurssin ja kokeen

Kts. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007680095.html

Sotahistoriallisella kartoituskurssilla tutkikaan toisen maailmansodan aikaisia linnoituskohteita dronejen avulla. Kurssilla opetellaan pienryhmissä esim. bunkkerien, juoksuhautojen ja panssariesteiden dokumentointia ilmasta käsin RPAS-järjestelmien avulla. Maastossa järjestettävien kartoituslentojen lisäksi kurssin ohjelmassa on lentotoiminnan suunnittelua sekä ilmakuva-aineiston analysointia seminaaritiloissa Hangon Rintamamuseolla. Kartoituskurssi toteutetaan Harparskogin maastoissa Hankoniemellä, jossa tutkimuskohteina ovat toisen maailmansodan aikaiset suomalaiset kantalinnoitteet.

Bunkern Irma
Mannerheimvägen 56
10680 Raseborg

Kurssin johtaja: Aleksi Rikkinen, aleksi.rikkinen@helsinki.fi, +358 50 5229986 Kurssin varajohtaja: Sakari Sarjakoski, sakari.sarjakoski@helsinki.fi, +358 40 5334452