SRA:n peruskurssi

Ajankohta 30.1.2021 - 14.2.2021
Paikkakunta Vaasa
Ilmoittautumisaika 13.11.2020 8.00 - 25.1.2021 23.59

Kurssin jälkeen kurssilainen osaa toimia SRA-kilpailuissa ja harjoituksissa sääntöjen edellyttämällä tavalla. Kurssilainen ymmärtää pistelaskujärjestelmän sekä sääntöjenmukaiset sakkorangaistukset SRA-kilpailuissa. Tuntee SRA:n ampumaluokat ja aseluokkavaatimukset.

18 vuotta täyttäneille ja Sovelletusta reserviläisammunnasta kiinnostuneille Suomen kansalaisille.

Laina-aseita (9 mm pistooli ja 7.62 kal MPK-kivääri) saatavilla.

Varustus:
- säänmukainen suojavaatetus
- pistooli ja itselataava/ lippaallinen kertatulikivääri
- sääntöjen edellyttämä muu ampumavarustus (vyö, lipastaskut ja kotelo)
- silmä- ja kuulosuojaimet (pelkät korvatulpat eivät riitä)
- taistelijaluokkaan voi ottaa omia "taktisia varusteita" (kypärä, suojaliivi yms.)
- majoittujille makuupussi
- Säännöt ja muistiinpanovälineet mukaan.

- Tulosta mukaan ja opiskele etukäteen resul.fi/sra -sivuilta
* SRA tekninen liite
* SRA säännöt
* Käytännön ampumakoe

Patruunatarve: pistooli 200 kpl, kivääri 50 kpl. Enemmänkin on syytä ottaa, koska patruunatarve perustuu siihen kuinka hyvin koulutusrasteilla on suoriutunut käytännön testiä varten. Tästä syystä laina-aseen tarvitsijoille lähetetään patruunalasku toteutuneen kulutuksen mukaan jälkikäteen.

Kurssi sisältää SRA-sääntöihin perustuvan teoriakoulutuksen sekä ampumaharjoituksia, joiden tavoitteena on suoriutua käytännön kokeesta.
Mikäli kurssia ei läpäise hyväksyttävästi, sovitaan rästisuoritukset erikseen. Lähtökohtaisesti käytännön ampumakoe tulee suorittaa hyväksyttävästi 6 kuukauden sisällä.

HUOM! Koronarajoituksista johtuen teoriaosuus järjestetään verkkokoulutuksena lauantaina 30.1 klo 9.00 alkaen. Osallistujille lähetetään linkki ennen kurssia.

Lauantai 30.1
SRA teoria opetus klo 0900–1200 TEAMS kokous.
Aseenkäsittely koulutus klo 1300-1445 TEAMS kokous/stream.
- Aseenkäsittely koulutuksessa olisi hyvä olla ilmapistooli tai jokin leikkiase, myös akkuporakone soveltuu.
SRA teoriakoe 1500-1600, Surveypal ohjelmistolla

Ampumakokeet suoritetaan kolmessa erässä: 31.1 erä 1, 13.2 erä 2, 14.2 erä 3. (mahdolliset rästisuoritukset)

08.30-13.00 Käytännön koulutus
13.00-14.00 Lounas (Neste Sepänkylä)
14.00-16.30 Koulutus jatkuu sisältäen käytännön kokeen.

Ampumakoepäivä aloitetaan rastikoulutuksella, jossa koulutetaan kylmä- ja kovapanosammuntoina SRA ampumakokeessa tarvittavia taitoja. Kun oppilas on koulutusrastilla osoittanut omaavansa vaadittavan osaamistason, hänet siirretään testirastille. Koulutusrasteja on kaikkiaan 4 joista yksi on testirasti.

Testirastin uudelleen suorittaminen on mahdollista saman päivän aikana.

Jokaiselle ilmoittautuneelle ilmoitetaan ampumakokeen suorituspäivä erikseen.

Erillinen käytön mukainen patruunamaksu laina-aseen käyttäjille. Lasku lähetetään kurssin jälkeen.

MUUTOS: Teoria: Verkkokoulutus (Teams) / Ampumakoe: Kivijärven ampumaurheilukeskus
Ampumaradantie Vaasa

Kurssinjohtaja Ralf Ström p. 044 9821033