Maanpuolustus ja lainsäädäntö

Ajankohta 16.1.2021
Paikkakunta Kajaani
Ilmoittautumisaika 14.11.2020 13.00 - 24.12.2020 9.00

Koulutuspäivän tavoitteena on antaa kurssilaisille perusteet erityisesti sotilaalliseen valmiuteen kuuluvan ja sitä tukevan lainsäädännön piirteistä ja merkityksestä sekä kansainvälisen humanitaarisen oikeuden keskeisistä osista.

Kansainvälinen humanitaarinen oikeus on kansainvälisen oikeuden osa-alue, joka säätelee sodankäyntiä. Aikaisemmin käytettiinkin termiä sodan oikeussäännöt. Suomi on valtiona sitoutunut näihin sodan oikeussääntöihin, jolloin ne sitovat myös kaikkia puolustusvoimien tehtävissä toimivia. Lainsäädännössä edellytetään erikseen sodan oikeussääntöjen noudattamista aseellisessa selkkauksessa.

Valmiuslainsäädännön tarkoituksena on puolestaan antaa viranomaisille riittävät toimivaltuudet poikkeusoloissa.

Kurssi on suunniteltu reserviläisille ja ensisijaisesti paikallispataljoonan henkilöstölle. Kurssi sopii myös muille aihealueesta kiinnostuneille täysi-ikäisille Suomen kansalaisille.

Kurssi pidetään KAIPR kasarmi 3 :n EOD-luokassa, jonne saapuminen alaovesta. Lounas on klo 12.05 varuskuntaravintolassa. Tarkempi ohjeistus lähetetään sähköpostitse kurssille hyväksymisen jälkeen. Samassa yhteydessä lähetetään myös koronaan liittyvä MPK:n ohjeistus.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Lauantai 16.1. klo 08.30-16.00
- Tärkeimmät normaaliajan säädökset
- Valmiuden kohottaminen
- Kriisiajan säädökset
- Kansainvälinen humanitäärinen oikeus
- Kriisin jälkeinen aika ja lainsäädäntö

Kurssin sisältönä on sodan oikeussääntöjen koulutusohjelman mukainen paikallispataljoonan johtajien koulutuskokonaisuuden moduuli 1 (sotilasjohtamisen oikeudelliset perusteet).

Osallistumismaksu 10€ kattaa koulutuksen lisäksi lounaan, kahvin ja vakuutuksen.
Osallistuminen Teams:n kautta 5€.

Kainuun prikaati
Prikaatintie 97