Virtuaalikoulutusympäristökurssi 2

Kesto
Paikkakunta Suomenlinna
Ilmoittautumisaika 16.12.2020 11.44 - 21.10.2021 23.30

Käyttäjälinjalla kurssilaiset tuntevat VKY:n peruskäytön. Kouluttajakoulutuslinjalla kouluttajat osaavat VKY koulutuksen suunnittelun, toteutuksen ja palautteen annon.

Tarkoitettu sotilaskoulutusosaston sitoutuneille tuleville VKY-kouluttajille ja muille meripuolustuspiirin kouluttajille.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Virtuaalikoulutusympäristön ohjelmistona toimii Virtual Battle Space 3 (VBS 3), joka on Bohemia Interactive Simulations:n kehittämä ARMA 3 -tietokonepelin ammattilaisversio.

VBS 3 on ns. "First person shooter" -tyylinen tietokonepeli/-simulaattoriohjelma, jossa käyttäjä kokee virtuaalimaailman omin silmin ja korvin laajassa sekä monipuolisessa toimintaympäristössä. Virtuaalimaailma perustuu todellisuuteen, joka on mallinnettu mahdollisimman todenmukaisine maastoineen ja fyysisine rajoitteineen. Järjestelmää käytetään luokkatiloissa kaupallisilla tietokoneilla, joilla jokainen koulutettava ohjaa omaa tehtävän mukaista taistelijaa tietokoneen ruudulla.

VBS 3:a käytetään yleisesti taktiikan ja taistelutekniikan kouluttamiseen Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen joukko-osastoissa. Ohjelmisto soveltuu jalkaväkitaistelun, tulenjohtamisen ja rakennetun alueen taistelun harjoitteluun sekä taistelunaikaisen johtamisen harjoittelun apuvälineeksi.

Simulaattorissa on mallinnettu jalkaväki, tyypillisimmät sotilasajoneuvot ja -aseet sekä ilma-alukset. Järjestelmä mahdollistaa myös todellisten harjoitusmaastojen mallintamisen ja niissä toimimisen.

Alustava aikataulu:
Pe 5.11. Kouluttajat valmistelevat kurssin