Varusmiespalvelus tutuksi naisille

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Mikkeli, Karkialampi
Ilmoittautumisaika 23.11.2020 13.40 - 1.4.2021 22.00

Kyettävä omaksumaan varusmiespalveluksessa tarvittavia henkilökohtaisia tietoja ja taitoja. Kurssin jälkeen koulutettava:
Ymmärtää (osaa)
- majoittumisen maastossa
- maastoliikkumisen perusteet (suunnistaminen, nesteen ja ravinnon merkityksen, oikean pukeutumisen)
- kiristys- ja painesiteen käytön (ensiapu)
- aseen turvallisen käsittelyn, toiminnan ampumaradalla ja perusammunnan kiväärillä
Muistaa (tuntee)
- varusmiespalveluksen rakenteen ja hakeutumisen naisten vapaaehtoiseen palvelukseen

Yli 18-vuotiaat naiset.

Kurssilla jaetaan M05 suojavaatetus. Kurssilainen tuo mukanaan tarvitsemansa alusvaatteet sekä hygieniatarvikkeet ja mahdolliset lääkkeet. Kurssille voi osallistua myös omassa suojavaatetuksessa m05 (MAAKK:lle jaettu varustus, MPK:n sitoutuneille jaettu varustus, oma m05 vaatetus). Majoittuminen on Army Hostelissa ensimmäinen yö ja toinen maastossa. Majoitukseen on varattu liinavaatteet ml pyyhe. Maastoyöpymiseen jaetaan kurssilaisille makuupussi- ja alusta.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot ennen koulutuksen alkua tukevalle joukko-osastolle tai aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen. Edellä mainitusta kiellosta Puolustusvoimat ilmoittaa koulutuksen järjestävälle piirille tai koulutuspaikalle, jonka tulee ilmoittaa asia koulutuksen kohteelle viimeistään viikko ennen koulutuksen alkua.

Mahdollinen Covid 19 vaikutus: MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla. Varaa mukaan tarvitsemasi kasvomaskit.

PERJANTAI 23.4.
H. JÄRJESTELYT
- ilmoittautuminen
- varustaminen
- varo-oppitunnit
H. ERITYVÄ KOULUTUS
Aseen turvallinen käsittely
- aseen osat
- lipastaminen
- lataaminen ja varmistaminen
- patruunoiden poisto
LAUANTAI 24.4.
H. ERITYVÄ KOULUTUS
Aseen turvallinen käsittely
- ampuma-asennot (pysty, polvi)
- toiminta ampumaradalla
MPK ammunta, kivääri 2
- majoittuminen maastossa (teltan pystytys, majoitusjärjestelyt)
- maastoliikkumisen perusteet, harjoittelu
- ensiapukoulutus (kiristys- ja paineside)
SUNNUNTAI 25.4.
Sovellettuja tehtäviä

Osallistumismaksu sisältää majoituksen (1 yö Army Hostelilla), muonituksen, aseet ja ampumatarvikkeet, varusteet ja vakuutuksen.

Army Hostel, Karkialampi, Mikkeli
Jääkäritie 5