Kyber peruskurssi

Ajankohta 27.11.2021
Paikkakunta Rovaniemi
Ilmoittautumisaika 1.2.2021 10.32 - 13.11.2021 21.00

Kurssin suoritettuaan osallistuja tuntee kansalaisen kyberturvallisuuden perusteet ja osaa tärkeimmät tekniset ja muut suojaustoimenpiteet eri toimintaympäristöissä.

Kurssi soveltuu kaikille 16 vuotta täyttäneille Suomen kansalaisille.

Tietokoneen ja mobiililaitteiden peruskäyttötaito vaaditaan.
Kurssille hyväksytyille lähetetään tarkempi ohjeistus sähköpostitse.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

1) Mistä kyberturvallisuudessa on kysymys? Mikä erottaa sen tietoturvasta?
2) Millaisia kyberturvariskejä liittyy normaalin arkeen kodissa: tietojen kalastelu, virukset ja haittaohjelmat, kiristyshaittaohjelmat, palvelunestohyökkäykset, haavoittuvuudet ja päivitykset, esineiden Internet. 3) Miten omaa tietoturvaa voi lisätä: verkon suojaaminen, oman tietokoneen suojaaminen, tunnusten ja salasanojen hallinta, yksityisyyden suojaaminen, mobiililaitteisiin liittyvät erityispiirteet, hyvät salasanat.
4) Sosiaalinen media, yksityisyys ja avointen lähteiden tiedustelu.

Someroharju, Varuskunta
Someroharjuntie 21
96960 Rovaniemi

Koulutuspäällikkö Jouko Talviaho. jouko.talviaho@mpk.fi. 040 522 7058.