SAR-SAWO21, yhteistoimintaharjoitus

Kesto 3
Paikkakunta Toivala
Ilmoittautumisaika 28.4.2021 9.00 - 7.8.2021 20.00

Harjoitus toimii Lentopelastusseuran Savo - Pohjois-Karjala -valmiusalueen valmiusalueharjoituksena. Harjoitus syventää Vapepan keskinäisen yhteistoiminnan harjoittelua sekä toimintamahdollisuuksia alueella. Yhteistoimintaharjoituksen järjestäjinä ovat Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK), Vapaaehtoinen pelastuspalvelu (Vapepa), pääjärjestäjänä Suomen Lentopelastusseura (SLPS) ja EFKU-lentoasema (Finavia ja Fintraffic ANS).

Osallistujilla tulee olla SLPS:n voimassa oleva tehtäväkelpoisuus, tai sen ylläpitämiseen tähtäävä kertauskurssi.
Viranomaisella poliisista, pelastuslaitokselta, ilmailulaitokselta, lennonjohtolaitokselta ja puolustusvoimilta on mahdollisuus tulla seuraamaan harjoitusta, sovitusti.

Tulethan kurssille terveenä! Kurssilla noudatetaan vallitsevia koronarajoituksia.
Huolehdithan, että MPK:n järjestelmässä on toimiva email - lähetämme sitä kautta kurssiin liittyviä tiedotteita.

Kurssilaisia ei varusteta, joten varaathan mukaasi sään mukaisen vaatetuksen ja yöpymisvarustuksen.

Harjoitukseen osallistuvat tahot informoivat suoraan omia ryhmiään tapahtuman käytännön järjestelyistä, voimassa olevista luvista yms,

PERJANTAI 13.8.2021
- klo 18 ilmoittauminen harjoitukseen
- klo 19 alkubriefing

LAUANTAINA 14.8.2021
klo 9 - 13
harjoituksen yleisluento ja toimijoiden oman toiminnan esittely
sekä sunnuntain yhteistoimintaharjoituksen tavoitteet.
Kerrataan SLPS:n tehtävissä käytettävät menetelmät, sovellukset ja laitteet.

Klo 13 - 14 Lounas

Klo 14 - Ryhmien omat harjoitukset
Lentotoiminta:
LEKO-miehistöt lentävät kullakin lentokoneella yhden tai kaksi tehtävää, joista yksi on kertaus miehistön lennonaikaisesta yhteistoiminnasta. Toinen lento on maalitoiminnasta riippuen normaali etsintätehtävä tai yhteistoimintaa järvipelastajien kanssa.

MOVA-toiminta demonstroidaan johtopaikan henkilöstölle.
Edellä mainittujen harjoitteiden jälkeen lennetään normaaleja harjoituslentoja kouluttajan opastamana.

UAS-toiminta demonstroidaan johtopaikan henkilöstölle, jonka jälkeen lennetään normaaleja harjoituslentoja paikallisen lennokkikerhon hallitsemalla UAS-vyöhykkeellä.

JOHTOPAIKKA
Johtopaikkayhteyshenkilöt osallistuvat johtopaikan perustamiseen ja sen prosessien harjoitteluun samoin kuin johtamisvälineiden käytön harjoitteluun (Virve, Mapitare, Secapp). Johtopaikkaharjoittelun lomassa seurataan UAS- ja MOVA -demonstraatiot.

SUNNUNTAI 15.8.
Sunnuntaina järjestetään tilanteenmukainen yhteistoimintaharjoitus kaikkien osallistujien kesken. Mikäli sää estää lentotoiminnan kerrataan SLPS:n operatiivista toimintaa sekä järjestetään koulutusta erilaisin ”simulaattorein”.

SAR-SAWO 21 harjoitukseen liittyy myös lentoetsijän perehdytyskurssi naisille ja UAS/DRONE kurssi.

Kurssihinta vahvistuu 29.7. suunnittelupalaverissa.
Kurssimaksu kattaa koulutuksen, muonituksen, vakuutuksen ja majoituksen.
Suomen Lentopelastusseura maksaa osallistumismaksuista 50 euroa ja osallistuja ylimenevän osuuden.

Koronatilanteesta johtuen majoitusta ei voida järjestää Karjalan lennoston Rissalan tukikohdassa, vaan joudumme tukeutumaan ulkopuoliseen majoitukseen.

Karjalan Lennosto, Rissalan tukikohta
Leppälammentie 201
70900 Toivala

Kurssin johtaja Jouni Kröger 0406722215 / kroger@iki.fi