Lähitaistelu, kylmät aseet peruskurssi 2

Ilmoittautumisaika 18.3.2021 10.36 - 9.11.2021 23.00

Kurssin jälkeen osallistuja:
tuntee
-- perusanatomian ja teräaseiden vammamekanismit
-- kylmien aseiden periaatteet hyökkäyksessä ja puolustuksessa
-- kylmien aseiden rajoitteet ja mahdollisuudet sotilasympäristössä

osaa (ymmärtää)
-- yhtä uhkaa vastaan teräaseellä peruspuolustustekniikkoja
-- yhtä uhkaa vastaan teräaseella perushyökkäystekniikkoja
-- periaatteet pampulla tai tilapäisvälineellä puolustautumiseen ja hyökkäykseen

hallitsee (soveltaa)
- millaiseen toimintaympäristöön ja tilanteeseen opetettavaa tietoa voi käyttää
- kykenee toimimaan harjoitustilanteessa hyödyntäen opetettuja tekniikoita

Kaikille reserviläisille, pääosin paikallisjoukoille. (Kursseille voidaan myös hyväksyä harkinnan mukaan muita reserviläisiä sekä muita nuhteettomia Suomen kansalaisia).

Ei esitietovaatimuksia.

Kurssilla opetetaan lähinnä terä-ja lyömäaseiden käytön perusteita niin hyökkäys- kuin puolustusnäkökulmasta yhtä ja useampaa vastustajaa vastaan.

Opetus perustuu kaakkois-aasialaisten sotataitojen militarisoituun muotoon.

Osallistujia pyydetään ottamaan mahdollisuuksien mukaan esim. ampujan suojalasit sekä hammassuoja mukaan harjoitukseen. Kurssien tavoitteena on antaa näkemystä ja lisätä ymmärrystä ns. kylmien aseiden vaarallisuudesta ja tehokkuudesta niin puolustuksellisesta kuin hyökkäyksellisestäkin näkökulmasta.

Kurssien tarkoituksena on kehittää ja ylläpitää yksittäisen taistelijan henkilökohtaista lähitaistelukykyä ns. kylmin asein sodanajan tilannetta varten. Kursseilla opetettavat asiat koostuvat kokemusperäisistä osioista, jotka ollaan yleisesti todettu tilanteessa toimiviksi ja helposti omaksuttaviksi. Kursseilla opetettavat asiat eivät ole tarkoitettuja käytettäväksi rauhan aikana, ellei kysymyksessä ole tehtäväänsä suorittamassa oleva viranomainen suojellakseen itseään, työtovereitaan, mahdollisesti vaarassa olevia- tai mahdollisesti vaaraan joutuvia sivullisia tai muuta erikseen käskettyä kohdetta. Sääolojen salliessa harjoitukset toteutetaan ulkona, Taistelukoulun sali varattu myös.

Varusteina käytetään kevyttä taistelijan varustusta: maastopuku, varsikengät (sisätiloissa saliin sopivat urheilujalkineet). Kurssin fyysinen vaativuustaso on keskitasoa, jossa ajoittain käytetään koko kehon nopeaa fyysistä liikettä toiminnan toteuttamiseksi.

Osallistujien tulee kyetä 7-8 tunnin päivittäiseen tarkkaavaisuutta vaativaan harjoitteluun. Harjoitusvälineet paikan päällä MPK:n järjestämänä.

Puolustusvoimien kurssikeskus
Rantatie 66