PikkuNASTA Huovitar 2021: Kyberturvallisuus (Lapsiperheen kyberturvallisuuden perusteet)

Ajankohta 26.3.2021 - 28.3.2021
Kesto 2,0 vrk
Paikkakunta Verkkoympäristö: Zoom
Ilmoittautumisaika 4.1.2021 9.00 - 14.3.2021 23.59

Koulutuksen jälkeen kurssilainen muistaa keskeiset lapsiperheen kyberturvallisuuden vaikuttavat tekijät, ymmärtää kodin tietoturvaan keskeisesti liittyvien teknisten laitteiden suojaamisen ja turvallisen toiminnan verkossa sekä sosiaalisen median käytön periaatteet, tunnistaa lasten ja nuorten verkossa ja somessa kohtaamia riskitekijöitä sekä ilmiöitä ja osaa opastaa lapsia ja nuoria toimimaan turvallisesti verkossa.

Soveltuu kaikille ja kaikenikäisille. Alaikäraja osallistujille on 16 vuotta, alle 18-vuotiailla tulee olla vanhempien lupa.

Kurssit on muutettu etäkursseiksi koronatilanteesta johtuen ja toteutetaan viikonloppuna etäyhteyksin erillisen aikataulun mukaan. Koulutus alkaa perjantaina 26.3. klo 17.30 ja päättyy sunnuntaina 28.3. klo 14. Tarkempi ohjelma ja ohjeet lähetetään osallistujille ennen koulutuksen alkua.

Kurssille osallistuminen edellyttää kurssilaiselta älypuhelinta/tietokonetta ja riittävää verkkoyhteyttä sekä valmiutta etäyhteyteen.

PikkuNASTA-harjoitukset ovat valtakunnallisia naisille kohdennettuja valmiusharjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Jatkotaso on mainittu erikseen. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on pääosin luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa koulutusta.
Harjoitus toteutetaan huomioiden valtakunnallinen covid-19 viruspandemia, jonka vuoksi kurssi toteutetaan keväällä 2021 etänä. Lisätietoa verkkototeutuksesta tulee ilmoittautuneille ennen kurssin alkua.
Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.
Halutessasi voit ottaa kurssille mukaan oman älypuhelimen ja/tai tietokoneen, mutta se ei ole pakollista eikä edellytys kurssille osallistumiseksi.

Kurssi koostuu teoriaopetuksesta jossa käsitellään seuraavia asioita:
- Kyberturvallisuus, mitä se tarkoittaa
- Kodin tietoturva, laiteturvallisuus
- Kodin tietoturva, turvallisesti verkossa (verkkokauppa, ruutuaika, K18, maksulliset ohjelmat, mitä ja miten siitä opetetaan lapsille)
- Kyberrikollisuus, kiusaaminen somessa
- Viisaasti somessa, lapset ja some
- Lasten ja nuorten käyttämät kanavat ja toiminta verkossa
- Mitä mihinkin voi julkaista, nettietiketti ja siitä sopiminen lapsen kanssa
- Grooming, lasten netissä kohtaama seksuaalinen väkivalta
- Mitä jos lapsi on nähnyt jotain sopimatonta tai järkyttävää?

Osallistumismaksuun sisältyy koulutus, liiton päähine ja todistus.

Etäkoulutus Verkkoympäristö: Zoom

Kurssinjohtaja Pamela Holmroos,