NASTA FRISKI 2021: Kyberturvallisuus

Ajankohta 17.9.2021 - 19.9.2021
Ilmoittautumisaika 26.5.2021 9.00 - 29.8.2021 23.00

Kurssilainen tuntee kyberturvallisuuden perusteet, sekä oppii omaan ja kodin tietoturvaan keskeisesti liittyviä asioita ja suojautumisen. Kurssilainen ymmärtää turvallisen toiminnan verkossa ja sosiaalisen median käytön periaatteet, sekä tunnistaa niiden riskitekijöitä.

Kurssi soveltuu kaikille ja kaikenikäisille kyberturvallisuudesta ja -osaamisesta kiinnostuneille. Kurssin alaikäraja on 16 vuotta, alle 18-vuotiailla tulee olla vanhempien lupa. Kurssilaisella on hyvä olla oma kannettava tietokone tai älykännykkä.

Naisten Valmiusliiton NASTA-harjoitukset ovat valtakunnallisia naisille kohdennettuja valmiusharjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta. Koulutus toteutetaan etäyhteyksin. Kurssille osallistuminen edellyttää kurssilaiselta älypuhelinta/tietokonetta, jossa on kuva- ja ääniyhteys.

Lisätietoa verkkototeutuksesta tulee ilmoittautuneille ennen kurssin alkua.
Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista aikataulusta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Kurssi koostuu teoriaopetuksesta, jossa käsitellään keskeisiä kansalaisen tieto-turvallisuuteen ja sosiaalisen median käyttöön liittyviä tietoja ja taitoja: esim. EU:n tietosuoja-asetuksen vaikutukset tietojen käsittelyssä, kodin tietoturva, kyberuhat ja miten niihin voi suojautua ja pimeä TOR-verkko.

Osallistumismaksuun sisältyy koulutus, liiton päähine ja todistus.

Etäyhteydellä verkkoympäristössä

Kurssinjohtaja Sirkku Hietanen, puh 050 464 4406 sirkku.hietanen@seinajoki.fi Kurssin varajohtaja Arja Iisakkala puh 0400 984 685 mshaga@live.se
MPK Pohjanmaa piiritoimisto p. 0400 395 909, pohjanmaa@mpk.fi