Arjen kyberturvallisuus verkkoluento

Ajankohta 9.3.2021
Kesto 0,2
Ilmoittautumisaika 1.2.2021 12.00 - 8.3.2021 18.00

Kurssin jälkeen osallistuja ymmärtää kyberturvallisuuden tärkeyden ja tuntee sen perusteet yleisellä tasolla. Hän tietää, mitkä ovat henkilökohtaisen kyberturvallisuuden tärkeimmät elementit, ja tuntee perusteet kyberturvallisuuden käsitteistä, ilmiöistä ja kehityssuunnista. Kurssin jälkeen osallistujalla on lisää valmiuksia itsenäiseen tiedonetsimiseen, harjoitteluun ja taitojensa syventämiseen kyberturvallisuuskysymyksissä.

Kurssi järjestetään samansisältöisenä kaksi kertaa arki-iltaisin (9.3. ja 15.3.), jolloin voi valita itselleen sopivan illan.

Kurssi soveltuu kaikille arjen kyberturvallisuudesta kiinnostuneille joilla halu kehittää omia kansalaistaitojaan digitalisoituvassa yhteiskunnassamme.
Webinaari on ilmainen, mutta vaatii ilmoittautumisen kurssille.
Lue myös: https://mpk.fi/koulutuskalenteri/pelisaannot/

Tietokoneen, tabletin ja älypuhelimien jokapäiväinen hyötykäyttö kuten tuttavien ja vieraiden kanssa viestintä, verkko- tai mobiilipankki, sähköpostin käyttö jne. Microsoft Teams etäkokouspalvelun käyttökokemus on eduksi – kurssi esitetään tämän kautta. Ja, tietysti internetyhteys käytettävissä kurssin ajan.

Kurssilla perehdytään jokapäiväiseen arjen kyberturvallisuuden peruskäsitteisiin ja yleisimpien tietoturvaongelmien ehkäisemiseen menemättä kuitenkaan ’konehuoneen’ puolelle.

Opetusaiheina mm. kyberturvallisuuden arkiset peruskäsitteet ja -riskit, omien laitteiden ja kotiverkon turvaamisen perusteet, kodin älylaitteiden uhat ja mahdollisuudet, suositukset käyttäjätunnusten ja salasanojen käytössä, sosiaalisen median karikot, internetin harkittu selaus, ja niin edelleen.

Tilaisuus järjestetään virtuaalisena käyttäen Microsoft Teams etäyhteyssovellusta. Kokous avataan 10 minuuttia ennen alkua ja linkki kokoukseen lähetetään kurssipäivän aamuna.

Webinaari

Kouluttaja Jussi Nikander, Aalto-yliopisto, jussi.nikander@aalto.fi