Aluevalvonta peruskurssi 2 1/2

Ajankohta 6.8.2021 - 8.8.2021
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 1.2.2021 18.00 - 4.7.2021 23.00

Aluevalvonta peruskurssin jälkeen osallistuja tuntee aluevalvonnan perusteet osana sotilaspoliisitoimintaa ja osaa turvallisen asekäsittelyn, varusteiden oikeanlaisen käytön sekä osaa toimia partiokokoonpanossa erilaisissa aluevalvonnan toimintaympäristöissä ja tehtävissä.

Kurssi soveltuu sotilaspoliisi tehtäviin sijoitetuille, virka-apuosastoihin ja paikallisjoukkojen vastatoimintatehtäviin sijoitetuille reserviläisille. Kurssille voi hakeutua myös ko. tehtäviin tähtäävä reserviläinen.

Aluevalvonta peruskurssi muodostuu kahdesta harjoitusviikonlopusta:
- Aluevalvonta peruskurssi 1/2
- Aluevalvonta peruskurssi 2/2

Ensimmäisellä jaksolla (1/2) harjoitellaan ja perehdytään aluevalvonnan perusteisiin ja toisella jaksolla (2/2) painopiste on soveltavissa ja toiminnallisissa harjoituksissa. Molempiin harjoituksiin ilmoittaudutaan erikseen.

Aluevalvonta peruskurssiin sisältyy PVMoodlessa ennen harjoitusviikonloppua suoritettava aluevalvonta verkkokurssi. Verkkokurssin painotus on aluevalvonnan peruskäsitteissä ja tekniikoissa.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

- Toiminta partiokokoonpanossa
- Tähystyspaikan perustaminen ja toiminta tähystyspaikalla
- Tarkastuspisteen rakenne ja käyttötarkoitus sekä toiminta tarkastuspisteellä
- Kohteen tiedustelu ja eristäminen