Linnoitus- ja sotahistoriallinen maastomarssi Kivikossa

Kesto Noin 3 tuntia
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 17.2.2021 14.11 - 27.4.2021 0.00

Kurssin jälkeen osallistuja tuntee Helsingin paikallishistoriaa paremmin ja on tutustunut I maailmasodan linnoituksiin Kivikon alueella.

- Varustus: Sään mukainen ulkoiluasu/MPK:n kenttäasu/maastopuku ilman sotilaallisia tunnuksia, vaellus- tai varsikengät, juomapullo, sadevarustus reppuun.
- Maasto on paikoin louhikkoista ja epätasaista, joten lenkkitossuja ei
suositella. Toki niilläkin pärjää
- Ruokailu: Termoskahvit lisukkeineen oman maun mukaan kunkin omasta repusta

- Jos keli on sateinen, ovat kalliot varsin liukkaat. Silloin varapäivä on keskiviikko 5.5.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

MPK gör nödvändiga förändringar i utbildningstidtabellerna i enlighet med rekommendationer från statsrådet och myndigheterna. Uppdaterad information om situationen (på finska) hittas i MPK:s nyheter: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK’s distrikt informerar deltagarna om möjliga förändringar via e-post. Kom ihåg att försäkra dig om att e-postadressen på ditt MPK-kort är rätt.

- Kokoontuminen ja lähtö:
Lähtö ao päivänä klo 17:30, kokoontuminen klo 17:20 mennessä Kivikon
liikuntapuiston P-paikalla Savikiekontien päässä. Kesto n kolme tuntia.
- Reittikuvaus: Tutustumme I Maailmansodan aikaisen Helsingin maalinnoituksen Kivikon ulkoilupuistossa olevan tukikohta IV:n linnoitteisiin. Reitin varrella on mm seitsemän kallioon louhittua, mutta muuten keskeneräiseksi jäänyttä luolaa, louhittua keskeneräsitä ja ja valmista betonoitua yhdys- ja taisteluhautaa, ase- ja muita pesäkkeitä ym. Käymme myös toisen Jatkosodan loppuvaiheen aikaisen ilmavalvontatutkan Würtzburg Freyan, suomalaisittain ”Raijan”, sijaintipaikalla.

Kivikon Urheilupuisto P-paikka ja lähimaasto
Savikiekontie 4