Asevalvonnan yhteysupseerikurssi 2021 (asevalvonta)

Ajankohta 15.5.2021 - 16.5.2021
Kesto 2,0 vrk
Paikkakunta Säkylä
Ilmoittautumisaika 1.4.2021 16.17 - 26.4.2021 23.55

Kurssin jälkeen kurssilainen:
• Ymmärtää asevalvontasopimusten merkityksen ja aseman Suomen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa.
• Ymmärtää asevalvontatoimien vaikuttavuuden osana kokonaismaanpuolustusta
• Tuntee Wienin asiakirjan (VD11, Vienna Document) ja Avoin Taivas -sopimuksen (Open Skies) mukaiset luottamusta ja turvallisuutta lisäävät asevalvontatoimet
• Osaa laatia yhtymästä tai esikunnasta edellytetyt asevalvonta-alan ilmoitukset ja esitykset
• Osaa toimia Luottamusta ja Turvallisuutta Lisäävän (LTL) toimen, eli arviointikäynnin, tarkastuksen, sotilaallisen harjoituksen tarkkailun tai joukko-osastovierailun isäntäryhmän jäsenenä

Kurssi soveltuu reservin johtajille, joilla on aiempaa kansainvälistä kokemusta
• kriisinhallintatehtävistä,
• sotilastarkkailijatehtävistä,
• kv-esikuntatyöskentelystä
• kansainvälisiltä kursseilta
• toimimisesta yhteyshenkilönä ulkomaalaisvierailuissa tai tapahtumissa

Kurssilaiselta edellytetään hyvää puhutun ja kuullun englanninkielen taitoa. Muu kielitaito (venäjä, ranska, saksa, italia ja espanja) on hyödyksi.

Kurssilla menestymistä edesauttaa ulospäin suuntautunut, aktiivinen ja seurallinen luonne ja sosiaaliset taidot.

Kurssin hyväksytty suorittaminen mahdollistaa sijoittamisen puolustusvoimien asevalvonta-alan tehtäviin.

• Lähijaksolle osallistuminen edellyttää etäopiskelun suorittamista
• Kurssi alkaa lauantaina 15.5.2021 klo 09.00 ilmoittautumisella Porin Prikaatissa Säkylän Huovinrinteellä. Lauantain koulutus päättyy klo 18.00 mennessä.
• Kurssi päättyy sunnuntain 16.5.2021 klo 16.00 mennessä.
• Opetus tapahtuu sisätiloissa, pääosin luokkatiloissa
• Kurssin opetuskieli on pääosin englanti.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: Ohjeita osallistujalle. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

MPK gör nödvändiga förändringar i utbildningstidtabellerna i enlighet med rekommendationer från statsrådet och myndigheterna.
Uppdaterad information om situationen (på finska) hittas i MPK:s nyheter: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK’s distrikt informerar deltagarna om möjliga förändringar via e-post. Kom ihåg att försäkra dig om att e-postadressen på ditt MPK-kort är rätt.

Opetuskokonaisuus koostuu:
• etäopetuspaketista, siihen liittyvästä oppimiskyselystä
• luento-opetuksesta (8-10h) ja käytännön harjoitteista (noin 4-5 h)
Kurssilla käsiteltäviä asioita ovat muun muassa:
• kansainväliset sopimukset ja niiden mukainen toiminta
• Puolustusvoimien toiminta
• lähialueen sotilaallinen tilanne

Kurssi on osallitujalle maksuton

Porin Prikaati
Porilaistie 1
27800 Säkylä

Kurssin johtaja/pääopettaja: