Säkerhetskurs för ungdomar

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Tvärminne
Ilmoittautumisaika 23.4.2021 9.57 - 15.10.2021 23.59

Kursens uppgift är att ge deltagarna kunskaper och färdigheter inom säkerhet både på nationell och individuell nivå. Presentationer av de nationella aktörerna (försvarsmakten, polisen, gränsbevakningen, räddningsverket, befolkningsskyddet) ger en helhetsbild av hur det finska samhällets säkerhet tryggas och praktiska övningar i fältförhållanden (första hjälp, överlevnad och fältduglighet, orientering, självförsvar m.m.) ger eleven färdigheter för att klara sig i undantagssituationer. Kursen fungerar också som en bra inblick i det militära livet inför beväringstjänsten.

Elever i andra stadiet

MPK gör nödvändiga förändringar i utbildningstidtabellerna i enlighet med rekommendationer från statsrådet och myndigheterna. Uppdaterad information om situationen (på finska) hittas i MPK:s nyheter: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK’s distrikt informerar deltagarna om möjliga förändringar via e-post. Kom ihåg att försäkra dig om att e-postadressen på ditt MPK-kort är rätt.

Obligatoriska infotillfällen samt föreläsning om befolkningsskydd sker i Befolkningsskyddsmuseet, Brobergskajen (Siltavuorenranta) 16 B i Helsingfors. Vid detta tillfälle meddelas det slutliga kursprogrammet samt detaljer om utrustning, ledare, kursdeltagare m.m.

Deltagande i detta infotillfälle är obligatoriskt för huvudstadsregionens elever!
Skolorna är Brändö, Kyrkslätt, Helsinge, Tölö, Lärkan, Mattliden, Grankulla, Sibbo, Practikum samt Steiner Övriga skolors infotillfälle slås fast i samråd med skolorna eller sköts via e-post. Infotillfällena ordnas:

Syndalens läger- och övningsområde
852 Tvärminnevägen