Aselajikouluttajakurssin etäopintovaihe: Jalkaväki: Panssarintorjunta: PST - KVKSKO ja RSKSKO (käsittely ja tst-tekniikka)

Ajankohta 28.4.2021
Paikkakunta Helsinki (Verkkotuettu itseopiskelu)
Ilmoittautumisaika 22.3.2021 8.28 - 28.4.2021 9.00

Koulutuksen jälkeen reserviläisten tulee ymmärtää/osata kouluttaa seuraavat koulutusohjelman kurssit/moduulit:

Asekäsittelykokonaisuus: Panssarivaunu vastustajana, Kevytkertasinko 66 KES 88/12, Raskaskertasinko 112 RSKES Apilas -modulit ml. SAS (sisäampumasimulaattori)/kurssit sekä Panssarintorjuntapartion ja –ryhmän taistelutekniikan kurssi, jonka tavoitteena on että kurssin jälkeen oppilas muistaa/tuntee eri aselajien merkityksen panssaritorjunnassa, ymmärtää/osaa käyttää kertasinkopartioiden ja kertasinkoryhmien sotavarustemateriaalia, ymmärtää/osaa kertasinkopartioiden ja kertasinkoryhmien taistelutekniikan ja johtamisen puolustuksessa ja hyökkäyksessä valoisalla ja pimeällä sekä ymmärtää/osaa kertasinkopartioiden ja kertasinkoryhmien taistelutekniikan ja johtamisen rakennetulla alueella.

Lisäksi tämän kouluttajakoulutuksen jälkeen tulee oppilaiden muistaa/tuntea PST-simulaattorien käyttömahdollisuudet koulutuksessa (singot, maaliajoneuvot, panokset ja miinat sekä sisäampumasimulaattori 66KES12). Tavoitteena ymmärtää/osata (TASO 2) kevyiden kertasinkojen käsittely sekä partion ja ryhmän taistelutekniikka valoisalla ja pimeällä

Käytännössä:
- millainen on panssarivaunu vastustajana (tulivoima, liike, suoja)
- miten valitset taistelumaaston mekanisoitua vastustajaa vastaan
- miten suojaudut vihollisen tulelta ja tähystykseltä (ml. lämpötähystys)
- mitkä ovat kertasinkojen ominaisuudet, pääosat
- miten tehdään ampumakuntoisuustarkastus ja aseet laitetaan ampuma-ja kuljetuskuntoon
- mitä pimeätoimintavälineitä on käytössä kertasinkoihin ja ryhmän pimeätaistelun käymiseen, miten niitä käsitellään ja käytetään taistelussa
- mitkä on ampuma-asennot kertasingoilla
- millaiset on hyvän pst-tuliaseman vaatimukset
- miten partion- ja ryhmän asemaanmeno toteutetaan
- miten partio ja ryhmä toteuttaa puolustus- ja pimeätoiminnan valmistelut
- miten puolustustaistelu harjoitellaan ja miten se pyritään käymään
- miten partio ja ryhmä toteuttaa panssarivaunun metsästyksen valoisalla ja pimeällä
- miten etäisyyksiä ja vaunun nopeutta voidaan arvioida
- miten voit hyödyntää käytössä olevia simulaattoreita koulutuksessa

Lähteinä: PST PSV OPETUSPAKETTI, LÄHIPANSSARINTORJUNNAN KÄSIKIRJA, SINKOAMPUJAN KÄSIKIRJA, TAISTELIJAN OPAS"

Kurssin tuottaa koulutusohjelmaan liittyvät tyyppikurssit.

PST:n koulutusohjelmassa kouluttajina toimivat sitoutuneet henkilöt. Piirien PST-alan pääkouluttajat sekä paikallispataljooniin sijoitetut PST-johtajat.

Opiskelija muistaa koulutusohjelman perus- ja jatkokurssien sisältämän teorian.

Orientaatio 28.4.2021 09:00 - 16:00 (verkkokokous)
Etäopinnot 1.5.- 11.10.2021 (PVMoodle)
Intensiivijakso 18.-22.10.21 (Lähijakso)

Kurssi on osallistujille ilmainen