Luonnonkasvien hyödyntäminen ravinnoksi

Kesto 1
Paikkakunta Tikkakoski
Ilmoittautumisaika 29.3.2021 9.20 - 31.5.2021 10.00

Kurssin jälkeen kurssilaisella on käsitys luonnosta saatavien raaka-aineiden hyödyntämisestä osana ruuanvalmistusta. Kurssilainen pystyy hyödyntämään saamaansa tietoa kerätessään villivihanneksia ja osaa käyttää niitä monin tavoin osana ruoanvalmistusta.

Kurssi soveltuu kaikille luonnonkasvien ja villiyrttien hyötykäytöstä kiinnostuneille.

Ei erillisiä esitietovaatimuksia.

Tällä kurssilla keskitytään valmistamaan erityisesti kuusenkerkistä valmistettavia jatkojalosteita, mm. siirappia. Kurssin osallistuville lähetetään ohjeet alkuvalmistelujen tekemiseksi ennen kurssia. Kurssilla tarvittavat kuusenkerkät (n.5 litraa/osallistuja) on kerättävä etukäteen joko omasta tai muuten luvalliselta alueelta. Kuusenkerkkien kerääminen EI kuulu jokamiehen oikeuksiin, vaan tarvitset siihen aina maanomistajanluvan. Mikäli keräämiseen ei ole mahdollisuutta muutoin, järjestetään siihen mahdollisuus johdetusti kurssilaisille erikseen sovittuna aikana touko-kesäkuun vaihteessa.

Kurssilla tutustutaan alkukesän muihin villivihanneksiin ja annetaan vinkkejä niiden käytöstä.

Ilmoittautuminen 31.5.2021 mennessä www.mpk.fi -> koulutuskalenteri - Häme, Tikkakosken koulutuspaikka.

Varaudu todentamaan henkilöllisyytesi kurssin alussa ajokortilla tai kuvallisella henkilöllisyystodistuksella.

Kurssi toteutetaan huomioiden koronaepidemian alueelliset kokoontumisrajoitukset. Mikäli tiukat kokoontumisrajoitukset ovat edelleen voimassa (max 10 henkilöä), siirtyy kurssi myöhempään ajankohtaan ja uusi ajankohta ilmoitetaan kurssilaisille sähköpostitse.

Alustava päiväohjelma:
Perjantai 11.6.
- klo 17.00 Saapuminen, esittäytymiset ja turvallisuusohjeet, välipala
- klo 17.30 Kurssin sisältö ja tavoitteet
- klo 18-20 Luonnonkasvien hyödyntäminen ravinnoksi, esimerkkejä ja
kokemuksia. Seuraavan päivän alkuvalmistelut
- klo 20 Iltapala ja iltatoimet,
- klo 22 Hiljaisuus

Lauantai 12.6.
- klo 06.30 Herätys ja aamutoimet
- klo 7-8 Maastoaamiainen
- klo 8 -11 Luonnonkasvien hyödyntäminen; jatkojalosteiden valmistaminen
- klo 11-12 Maastolounas
- klo 12 - Jatkojalosteiden valmistaminen ja pakkaaminen
Toiminnan lomassa päiväkahvit
- n. klo 14.30 alkaen koulutuksen arviointi, kurssipalaute, kaluston huolto ja
alueen siivous
- 16.00 Kotimatkat alkavat

25,00 EUR
Kurssimaksu sisältää koulutuksen, ruokailut, vakuutuksen sekä tarvittaessa kurssinaikaisen majoituksen.

Vanha esikuntakomppania
Immolantie 9