Säteilymittausjoukkueen peruskurssi

Ajankohta 8.10.2021 - 31.10.2021
Paikkakunta Oripää
Ilmoittautumisaika 3.5.2021 9.00 - 27.9.2021 18.00

Kurssin suorittanut osaa toimia vapaaehtoisen säteilymittausjoukkueen perustehtävissä.

Kurssi soveltuu henkilöille, jotka ovat kiinnostuneet vapaaehtoistoimin tehtävistä säteilymittaustehtävistä viranomaisten tukena. Osallistujilta toivotaan mahdollisuutta sitoutua joukkueen toimintaan useamman vuoden ajaksi.

Aikaisempi kokemus säteilyn mittaamisesta tai säteilysuojelusta ei ole välttämätöntä. Tehtävistä suoriutuminen edellyttää normaalia terveydentilaa ja kuntoa, koska osa toiminnasta tapahtuu suojavarusteisiin pukeutuneena. Kurssilaisten tulee olla täysi-ikäisiä.

Kurssilla noudatetaan viranomaisten antamia korona-rajoituksia ja -suosituksia. Tämän johdosta muutokset ovat mahdollisia ja niistä tiedotetaan osallistujille sähköpostilla. Tutustu etukäteen MPK:n koronaphjeisiin: https://mpk.fi/ajankohtaista/mpk/ohjeita-osallistujalle/

Kurssi järjestetään kahtena viikonloppuna 8.-10.10. ja 29.-31.10. Kurssilaisille lähetetään sähköpostitse tarkempi ohjelma ja varustus ennen kurssia.

Kurssin aiheauleita ovat:
Kurssilla käsitellään seuraavia asioita:
Perustietoa säteilystä
Säteilyvaaratilanteet ja suojelutoimet
Säteilymittausjoukkueen tehtävät, organisaatio ja kalusto
Säteilymittausten tekeminen
Työturvallisuus ja säteilyltä suojautuminen
Henkilökohtaisten suojavarusteiden käyttö
Virve-radion käyttö ja viestiliikenneharjoitus
Säteilytiedusteluharjoitus

Ennen kurssia 17.8.21 klo 1800 -2000 järjestetään yleinen webinaari säteilymittauksesta. Webinaariin voi ilmoittautua kurssikalenterin kautta.

Kurssi on osallistujille maksuton

Oripään lentokenttä