Meripuolustustietoutta ja luonnonmuonaa, Kuivasaari/Vallisaari

Ajankohta 28.8.2021
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 7.5.2021 10.00 - 8.8.2021 9.00

Meripuolustustietouden lisääminen ja syötävien kasvien tunteminen. Kurssilainen saa tietoa luonnonmuonasta, kasveista jotka soveltuvat ravinnoksi sekä tutustuu Helsingin alueen kahden meripuolustussaaren historiaan ja nykyisyyteen paikan päällä. Kurssilla käytetään linnakeveneitä kulkemiseen, joiden ja merenkulun esittely kuuluu myös kurssin ohjelmaan.

Kurssi sopii kaikille luonnonmuonasta, linnakesaariin ja –veneisiin sekä meripelastuksen toiminnasta kiinnostuneille. Alle 18-vuotiaalla tulee olla huoltaja mukana.

Epätasaisessa maastossa liikkumiseen ja linnakeveneisiin nousemiseen sopiva, sään mukainen vaatetus ja jalkineet sekä riittävä kunto tykistön alueella liikkumiseen.
Koulutuspäivänä tarjotaan kevyt retkilounas ja kahvit/munkit. Valitettavasti erikoisruokavalioita ei ole saatavissa. Omia eväitä ja oma juomapullo suositellaan ottamaan mukaan. Kurssille hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Meripuolustuspiirin tarjoama kurssi on kaikille kohdennettua tietoa lisäävää koulutusta, joka järjestetään vapaaehtoisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Kurssilainen saa tietoa luonnonmuonasta, kasveista jotka soveltuvat ravinnoksi sekä tutustuu Helsingin alueen kahden meripuolustussaaren historiaan ja nykyisyyteen paikan päällä. Kurssilla käytetään linnakeveneitä kulkemiseen, joiden ja merenkulun esittely kuuluu myös kurssin ohjelmaan.
Aikataulu:
klo 9.15 - 9.30 Kurssin avaus, esittely, turvallisuussuunnitelma
klo 9.30 - 10.20 Venematka Kuivasaareen, veneen ja merenkulun esittelyä
klo 10.20- 12.20 Opastettu kierros alkaa, välipala , luonnonmuonakoulutusta ohessa
klo 12.20-13.00 Lounas Kuivasaaressa
klo 13.00- 1340 Venematka Vallisaareen