Kyberturvallisuuden tekninen peruskurssi

Ajankohta 30.10.2021 - 31.10.2021
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 14.5.2021 14.34 - 17.10.2021 23.55

Kurssin suoritettuaan osallistuja tuntee tietoverkkojen tietoturvan perusteita ja tietää lähiverkkojen tärkeimmät suojaustoimenpiteet. Kurssin jälkeen osallistuja tuntee yleisiä käytössä olevia verkon työkaluja sekä tietolähteitä avoimen verkon tiedonhakuun.

Suomen kansalaisille, jotka ovat kiinnostuneita oppimaan tietoverkkojen suojaamisen perusteita sekä oppimaan perusteet avoimien tietolähteiden tiedonhausta internetissä.

Tietokoneen ja mobiililaitteiden käyttötaito vaaditaan. Tietoverkkojen perusteet on hyvä hallita.

Kurssille hyväksytyille lähetetään tarkempi ohjeistus sähköpostitse.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

La 30.10. klo 9-16 ja su 31.10. klo 9-16
- Yleisimmät uhat & varautuminen niihin
o Perusteet + muutama case-esimerkki
- Lähiverkot, lähiverkon laitteet & niiden suojaamisen perusteet
o Langalliset ja langattomat verkot, VPN-yhteydet, erilaiset päätelaitteet ja niiden suojaaminen, lähiverkon palomuurit ja verkon segmentointi, ”zero trust network”
- Vierailevat luennoitsijat & case-esimerkit
- Avointen lähteiden tiedustelu
o OPSEC, julkiset tiedon lähteet, työkalut, tiedonhankinnan juridiset ja eettiset näkökulmat

Kurssimaksu sisältää opetuksen, lounaat ja kahvit sekä vakuutuksen.

Pohjansali
Hiukanreitti 40