NASTA FRISKI 2021: Lentopelastajan perehdytyskurssi

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Kauhava
Ilmoittautumisaika 26.5.2021 13.00 - 23.6.2021 15.00

Kurssilainen tuntee Suomen lentopelastustoiminnan toimijat ja tehtävät, sekä ilmailun säädöksiin liittyvät keskeiset asiat, jotka vaikuttavat koulutettaviin laitteisiin ja lentopelastustoimintaan. Lisäksi kurssilainen tietää lentopelastajalta vaadittavat tiedot ja taidot sekä lentoturvallisuuden perusteet.

Soveltuu erityisesti lentopelastustoiminnasta kiinnostuneille.
Ikäraja tälle kurssille on 18 vuotta.

NASTA-harjoitukset ovat valtakunnallisia naisille kohdennettuja valmiusharjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Kurssilla perehdytään erilaisiin mahdollisuuksiin käyttää ilmailuun liittyvää tekniikkaa hyödyksi vapaaehtoistyössä poliisin ja pelastustoimen tukena esimerkiksi etsintätehtävissä tai maastopalojen sammuttamiseen liittyen. Kurssilla on mahdollisuus saada myös ajankohtaista tietoa eri viranomaisten rooleista lentoturvallisuuden ylläpidossa sekä lentopelastusseuran toiminnasta. Lentopelastuksen toimintaa kurssilla on mahdollista tarkastella lentokoneen (LEKO), dronen (RPAS) ja/tai moottoroidun liitiminen (MOVA) näkökulmasta. Kurssilaiset on tarkoitus jakaa kolmeen pienempään ryhmään, jonka vuoksi haun yhteydessä kysytään kiinnostusta eri osa-alueisiin. Kurssi on Nasta-harjoituksen yksi pilottikurssi, joten tarkempi kurssin sisältö hioutuu vielä käytännön järjestelyjen myötä.

Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus

LSK Business Park (ent. Lentosotakoulu), Kauhava
Loppusuora 20