Avointen lähteiden tiedonhankinnan peruskurssi, verkkokurssi

Ajankohta 1.11.2021 - 27.11.2021
Kesto Verkkokoulutus PVMoodlessa ja soveltava harjoitus 27.11. Teams
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 30.8.2021 6.00 - 17.10.2021 18.00

Kurssin jälkeen kurssilainen:
- Muistaa saatavilla olevia avoimia tiedon lähteitä ja tietää mitä niistä löytyy;
- Muistaa tiedon hankkimiseen ja käsittelyyn liittyvää lainsäädäntöä ja muita normeja;
- Muistaa kuinka omaa toimintaa ja identiteettiä suojataan verkossa;
- Ymmärtää tiedonkeräyksen merkityksen ennen selvitystehtävän aloittamista;
- Ymmärtää tiedonhaun, sosiaalisen median sekä kuva- ja karttahakupalveluiden työkaluja.
Kurssimerkinnän saaminen:
- Kurssin lopussa jokainen vähintään puolet kurssisisällöistä verkkokoulutusympäristössä suorittanut saa kurssimerkinnän MPK-kortilleen.

- Kansalaiset, kaikille sopiva koulutus
- Kurssille otetaan 65 kurssilaista; mikäli tulijoita on enemmän, valitaan (huom. ilmoittautuessa vastaa kysymyksiin)

Tietokoneen ja Internet-selaimen peruskäytön osaaminen.
Kurssilaisella tulee olla koko kurssin ajan käytettävissään tietokone ja verkkoyhteys.
Kurssilaisella tulee olla myös PVMoodle-tili. Sen saa www.pvmoodle.fi sivustolta.

Tutustukaa MPK:n kurssisääntöihin: https://mpk.fi/koulutuskalenteri/pelisaannot/

Alkaen viikolla 44, PVMoodle
- Avointen lähteiden tiedonhankinta laajasti ja sen historiaa
- Kyberturvallisuuden käsitteet
- Tiedonhankintaan liittyvää lainsäädäntöä
- Kuva- ja paikkatietojen hakua, hakukonehakuja ja hakuja erilaisista rekistereistä

Viikolla 47 lauantaina 27.11.2021, Teams
- Soveltava harjoitus

Kurssi järjestetään Moodle-verkko-oppimisympäristössä.
Kurssin aiheisiin perehdytään itseopiskelun, webinaaritallenteiden ja harjoitusten kautta.
Kurssin aihealueet avataan viikoittain viikosta 44 alkaen ja pääsääntöisesti niiden tekeminen ei ole sidottu tiettyyn päivämäärään tai kellonaikaan.
Huomioithan ennen ilmoittautumista, että kurssin suorittaminen edellyttää säännöllistä opiskelua joka viikko, vaikkakin työmäärä on kohtuullinen.
Kurssin päätteeksi lauantaina 27.11. järjestetään päivän kestävä harjoitus, joka on osa kurssia.

PVMoodle, Teams
Santahamina