Kouluttajan peruskurssi/MPK1

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Ylämylly
Ilmoittautumisaika 4.10.2021 10.00 - 28.11.2021 23.00

Kurssin tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen kurssilainen omaa riittävät tiedot ja pedagogiset taidot suunnitella ja toimia pienryhmän tai yksittäisen aiheen kouluttajana MPK.n kursseilla eli ymmärtää (osaa)

- kouluttajan vastuun yhden aiheen ryhmäkoulutustapahtuman suunnittelusta, valmistelusta ja toteutuksesta
- koulutuskortin laatimisen
- kouluttavien osaamistason huomioonottamisen koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa

sekä muistaa (tuntee)
- kouluttajan käsikirjassa esitettyjen erilaisten koulutustapojen käytön ja erilaisten oppimisympäristöjen mahdollisuudet
- jokaisen kouluttajan merkityksen MPK arvojen ja toimintatapojen mannekiinina ja markkinoijana
- huomioida erilaiset turvallisuus- ja maineriskit koulutuksessa ja omassa käytöksessään

Kurssi on tarkoitettu MPK:n sitoutuneille sekä kaikille ja kouluttajakoulutuksesta kiinnostuneille henkilöille. Kurssi on hyödyllinen eri maanpuolustusjärjestöjen aktiivitoimijoille ja koulutustehtävissä toimiville.

Kurssi toteutetaan monimuoto-opetuksena, joka käsittää etäjakson (PVMOODLE; Perustaso, kouluttajan opintokokonaisuus, teoriaosuus+koulutusaiheen valmistelu 0,5 koulvrk) sekä lähijakson (1,5 koulvrk).

Teoriaosuuteen liittyy tentti. Tentin hyväksytysti suorittaminen on peruste lähijaksolle osallistumiselle.

Lähijakson aikana kerrataan keskeisimmät teoriaosuuden koulutukselliset perusteet, opetetaan kouluttamisen perusteita käytännössä ja opetetaan/kerrataan/jaetaan hyviksi todettuja koulutuskäytänteitä.

Lähijakson aikana jokainen kouluttettava suorittaa 1-2 lyhyttä koulutussuoritusta kurssinjohtajan hyväksymistä koulutusaiheista.

Annetun näytön perusteella kurssilaisille voidaan myöntää MPK:n kouluttajalisenssi. Näyttö voidaan erityistapauksessa antaa ennen muodollista koulutusta. Lisenssin myöntämiseen liittyen huomioidaan aiempi osaaminen kuten esimerkiksi varusmiespalveluksen aikana suoritettu johtaja- ja kouluttajakoulutus, toimiminen PV KH tai VEH:ssa johtajana tai kouluttajana, siviilissä hankittu pedagoginen osaaminen sekä MPK jäsenjärjestöissä tai yhteistoimintayhteisöissä kouluttajana ja johtajana toimiminen.

MPK:n kouluttaja- ja/tai tukitehtäviin sitoutuneille kurssi on maksuton.

Kurssi pidetään, jos kurssille ilmoittautuu vähintään 10 kurssilaista, maksimissaan kurssille voidaan ottaa 20 kurssilaista.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Alustava kurssiohjelma (muutokset mahdollisia)

Perjantai 10.12.

klo 18.00 mennessä Kurssilaisten ilmoittautuminen
klo 18.00- 19.30 Kouluttamisen perusteet (teoriaosuuden kertaus)