Radioamatööriksi - Teams verkkokurssi III

Ajankohta 19.1.2022 - 16.3.2022
Kesto 4,0 vrk
Ilmoittautumisaika 27.10.2021 23.00 - 21.12.2021 17.00

Kurssin tavoitteena on valmentaa osallistujaa niin, että hänellä on tarvittava tietous suorittaa hyväksytysti Liikenne- ja viestintäviraston radioamatöörin perusluokan tutkinto. Tutkinto oikeuttaa käyttämään omaa radioamatöörilähetintä ja -asemaa sekä rakentamaan itselleen sähköverkkoon liitettäviä laitteita.
Toiminta ei perustu sisällön tuottamiseen tai juontamiseen radiokuuntelijoille, vaan yhteydenpitoon alan harrastajien kesken. Radioamatööriltä ei vaadita teknistä taustaa, saatikka kiinnostusta elektroniikkaa tai tietoliikennettä kohtaan, mutta siitä ei ole haittaa vaan päinvastoin. Rakentelu on ihan oma osa-alueensa harrastuksessa ja monet rakentavatkin itse laitteita ja antenneita.

Koulutuksen voivat ilmoittautua kaikki radioamatööritoiminnasta tai radioviestinnästä ja kiinnostuneet jotka ovat täyttäneet 18 vuotta. Ennakkotietoutta ei tarvitse olla, mutta tutkinnon onnistunut läpäiseminen vaatii etäkurssin lisäksi myös itseopiskelua ja tutustumista aiheeseen. Tähän kaikkeen kouluttajatiimi antaa tulitukea.

Radioamatööritutkinnon suorittamisessa Suomessa jo hyväksytyillä tutkintomoduuleilla ei ole vanhenemisaikaa, joten ne voi suorittaa joko yksi kerrallaan tai kaikki samassa tutkintotilaisuudessa
Radioamatöörit varmistavat työllään ihmisten turvallisuutta. Poikkeusoloissa radioamatöörien laitteilla ja toimilla saadaan muodostettua viestintäyhteyksiä, vaikka yleiset tietoliikenneyhteydet ja sähköt olisivat poikki.
Tämä harrastus on vienyt monta kättä kun sille on antanut pikkusormen - ja tuskin kukaan on katunut asiaa.

Kurssi on pidennetty toisinto kevään ja syksyn 2020 suuren suosion saaneista sadan kurssilaisen Radioamatööriksi - Teams verkkokursseista. Kurssi sisältää opetuksen lisäksi ennakkotehtäviä ennen kurssia ja annettuja tehtäviä kurssin välisenä aikana (3-5 h)

Huom! Seuraavat maksut ovat erillisiä kurssimaksusta (10 €)

SRAL (Suomen radioamatööriliitto) perii tutkinnoista maksun. Traficom pätevyystodistuksesta sekä taajuusmaksut.
- tutkintomoduulin (kun käyt tenttimässä K, T1 tai T2 osiot) hinta à 18 €
- pätevyystodistus 43.75 €
- taajuusmaksu 18.14 €/vuosi

Suomen radioamatööriliiton pätevyystutkijoita löytyy ympäri Suomea, joten tutkinnot suoritetaan paikallisesti sopimalla asiasta pätevyystutkijan kanssa. Tutkinnoille on kuitenkin asetettu ajakohdaksi pari annettia viikonloppua jotka tarkentuvat tutkinnon vastaanottajien toimesta. Tutkinnon aikana voi suorittaa useamman moduulin kerralla. Tutkintoihin ilmoittautumiseen saa neuvoja ja tukea kurssista vastuussa olevilta.

Kurssi muodostuu kymmenestä kolmen tunnin kurssi-illasta sekä yhdestä varaillasta. Kurssi käsittää yhteensä 30(+3) tuntia.
Seuraavassa on alustava aikataulu johon muutokset ovat vielä mahdollisia.

Radioamatööritoiminnan esittely ja Radioliikenne- ja määräysosio (K-moduuli)
Ke 19.1. ja 26.1. klo 18-21

Huom! Tutkinto(lähi)päivät sovitaan itsenäisesti tutkinnonvastaanottajan kanssa. Tenttitilaisuuksia ei lasketa kurssitunneiksi. Suosittelemme ja ohjeistamme ottamaan ajoissa yhteyttä jotta K-moduulin tulisi tentittyä mieluiten pian sen opetuksen jälkeen. Sama asia T1-moduulin osalta.

Sähköopin ja elektroniikan perusteet sekä sähköturvallisuusohjeet (T1-moduuli)
Keskiviikot 2.2. 9.2. 16.2 23.2. 2.3. 9.3 ja 16.3. 23.3. klo 18-21

Kurssi-iltojen alustava opetussisältö löytyy materiaalista. Sekä K- että T1-moduulin opetusmateriaalin alkulehdillä on niiden sisällysluettelo

Tervetuloa mukaan!