Sotilaan talvitaidot, perustaidot

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Karkialampi, Mikkeli
Ilmoittautumisaika 18.11.2021 15.00 - 10.2.2022 22.00

Kurssilaisen on kyettävä sotilaan perustaitoihin talvella. Kurssin jälkeen on Ymmärrettävä: kylmän vaikutukset, pukeutumisen sekä nesteen ja ravinnon merkitys taistelukyvyn ylläpitämiseksi. Osattava siirtyä suksin perustaa tukikohta ja majoittua maastossa. Tunnettava hiihtohinauksen perusteet.

MAAKK:n sijoitetut sekä reserviläiset, joilla on vähintään tyydyttävä fyysinen kunto.

Kurssi alkaa perjantaina 25.2. klo 18.00. Kurssilla majoitutaan maastossa.
Kurssilla jaetaan perus- ja suojavaatetus sekä makuupussi ja telttapatja. Varaa mukaan omat alusvaatteet, käsineet, puukko, tulitikut ja otsalamppu (vast). Tarvittaessa lamppuja on koulutuspaikalla. Kurssilla voi käyttää omaa M05 vaatetusta, rinkkaa ja maastoyöpymisvarusteita. Kurssille hyväksytyt saavat linkin pvmoodleen, josta on itseopiskelumateriaali.

Kurssiin sisältyvät ammunnat MPK kiväärillä.

Mikäli sinulla on useita ruoka-aineisiin liittyviä yliherkkyyksiä, niin kurssi ei silloin sovellu sinulle.

Kurssikirje lähetetään 2viikkoa ennen kurssia osallistujille.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutuksen alkua aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen. Edellä mainitusta kiellosta Puolustusvoimat ilmoittaa koulutettavalle viimeistään viikko ennen koulutuksen alkua.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan. Ilmoita HETI kurssinjohtajalle tai MPK:n henkilökuntaan kuuluvalle kurssilla sattuneesta tapaturmasta.

PERJANTAI 25.2.
H. JÄRJESTELYT
• Ilmoittautuminen
• perustaminen