Sotilaan perustaidot nuorille

Tuntee
- varusmiehen toimintaympäristön
- tuntee varusmiespalveluksen rakenteen
- tuntee vapaaehtoiseen asepalvelukseen hakeutumismenettelyn miehet / naiset
- tuntee erikoiskoultukseen hakumenettelyn
- sotilashierarkian ja sotilaallisen kurin merkityksen
- yhteisöllisen toiminnan
- turvallisen asekäsittelyn perusteet
- hätäensiavun perusteet
Osaa
- toimintakyvyn säilyttämisen eri tilanteissa
- majoittumisen erilaisissa toimintaympäristöissä
- huolehtia omista varusteistaan

- Yli 18 -vuotiaille nuorille.
- Naisille, jotka ovat harkinneet hakeutumista naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen, tai ovat jo saaneet palvelukseenastumismääräyksen
- Miehille, joilla on kutsunnat tulossa tai ovat jo saaneet palvelukseenastumismääräyksen.

Harjoitukseen ilmoittautuminen aloitetaan Rovaniemellä Someroharjulla 23.9. klo 17.00 ja harjoitus päättyy su 25.9. klo 15:00 mennessä.

Kurssilaiset varustetaan maastopuvulla sekä muilla tarvittaville varusteilla. Lisätietoja kurssista toimitetaan sähköpostitse ennen kurssin alkua kurssille hyväksytyille osallistujille.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Kurssilla koulutetaan varusmiespalveluksen alokaskauden aiheita muun muassa sotilaalliseen käyttäytymiskoulutukseen, sulkeisjärjestysharjoitus, turvallinen aseenkäsittely, millainen on sotilasorganisaatio ja sotilasarvomerkit. Yöpyminen kasarmissa ja maasto-olosuhteissa, teltanpystytys, kamiinan käyttö, tulivartiomiehen toiminta.

Someroharju, Varuskunta
Someroharjuntie 21