Maastovaelluksen perusteet

Ajankohta 17.6.2022 - 19.6.2022
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 15.3.2022 11.00 - 5.6.2022 23.00

Kurssin jälkeen kurssilaiset osaavat:
- pukeutua ja varustautua maaston ja sään mukaisesti
- suunnitella kartalla kulkukelpoisen reitin
- antaa ensiapua tavallisimmissa tapaturmissa
- valmistaa ruokaa trangialla ja avotulella
- tehdä nuotion eri tarkoituksiin

Kurssi soveltuu kaikille 16 vuotta täyttäneille Suomen kansalaisille, jotka ovat kiinnostuneita luonnossa liikkumisesta.
Alle 18 vuotiailla täytyy olla huoltajan suostumus.

MPK järjestää elokuun lopussa viikonlopun kestävän maastovaelluskurssin Kelventeen saaressa Päijänteellä. Kurssi on maastovaelluksen valmentava kurssi. Kurssille voi osallistua, vaikka ei osallistuisikaan elokuun vaellukselle.

Kurssilla sovitetaan ja testataan vaellusvarusteita ja annetaan varusukseen liittyviä vinkkejä. Lisäksi tutustutaan muihin osallistujiin.

Osallistujalla tulee olla omat vaellusvarusteet; vaellusjalkineet, vaatetus, rinkka, majoite (teltta, tarppi, riippumatto jne.), makuupussi, makuualusta, retkikeitin, puukko, tulentekovälineet ja ruuanvalmistusraaka-aineet.

Osallistujille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kurssiohjeet.

Vietämme viikonlopun osittain metsäolosuhteissa, välillä käymme teoriaa läpi luokassa. Nukumme teltassa, riippumatossa tai tarpin alla. Valmistamme ruokaa nuotiolla ja trangialla.
Pääset harjoittelemaan mm. nuotiontekoa, ruuan valmistusta retkeilyolosuhteissa, käymme läpi retkeilijälle tärkeitä asioita ensiaputaitoja, kartanlukua, suunnistusta, reitin suunnittelua ja paljon muuta.

Kurssilaiset käyttävät omia varusteita.
Kurssilla liikutaan maastossa. Kurssi soveltuu peruskuntoiselle jo hieman retkeilykokemusta omaavalle osallistujalle.

Perjantai 17.6. klo 17.00
-kurssin aloitus
- majoittuminen maastoon
- teoriaa
lauantai 18.6.
- käytännön harjoituksia ja teoriaa
sunnuntai 19.6.
- kurssi päätetään klo 12.00 mennessä

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen ja opetuksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298