Maastovaellus, Kelvenne, Päijänne

Ajankohta 26.8.2022 - 28.8.2022
Paikkakunta Padasjoki
Ilmoittautumisaika 15.2.2022 12.00 - 12.8.2022 23.00

Kurssin tarkoituksena on antaa valmius, että kurssilainen voi lähteä omatoimiselle yön yli vaellukselle.
Kurssin jälkeen osallistujat muistavat, mitä asioita pitää ottaa huomioon vaellukselle lähtiessä eri vuodenaikoina. Kurssilaiset pääsevät kokeilemaan viikonlopun aikana omia varusteitaan ja kokeilemaan, mitä lyhyelle vaellukselle kannattaa ottaa mukaan. (vaatteita, välineitä ja ruokaa)

Kurssi soveltuu kaikille 16 vuotta täyttäneille Suomen kansalaisille, ei liikuntarajoitteisille henkilöille.

Kesäkuussa Parolannumella järjestetään teoriaosuus. Tällä varsinaisella vaelluskurssilla ei käydä enää perusteita läpi. Kurssilaisella olisi hyvä olla oma tai parin kanssa yhteinen majoite (teltta/laavu/tarppi/riippumatto), makuupussi, makuualusta, rinkka ja ruoanvalimistus välineet. Lisäksi oma henkilökohtaiset vaellusvarusteet ja ruoat.
Kurssinjohtajalta voi kysyä lainaan rinkkaa yms. välineitä, jos omia ei ole.

Käydään läpi vaeltamiseen liittyviä asioista käytännössä. Teoriaosuus ja perusteet käydään läpi kesäkuussa Parolannumella järjestettävällä peruskurssilla. Kurssilla vaelletaan Päijänteen kansallispuistossa oleva Kelveteen saari etelästä pohjoiseen viikonlopun aikana (9,7 km). Kurssilaiset pääsevät kokeilemaan omien varusteidensa soveltuvuutta vaellukseen käytännössä. Kurssilaiset saavat perusteet mitä ruokia ja kuinka paljon syötävää he joutuvat hankkimaan viikonlopun vaellukselle. Saareen mennään laivalla, kuljetus kuuluu kurssin hintaan.
Kelventeen harjupoluilla on jonkin verran korkeusvaihteluja ja kivikkoista polkua, joten reitti on keskivaativa.

25,00 EUR
Osallistumismaksu sisältää vakuutuksen ja laivamatkat Sysmän Suopellon satamasta Kelventeen saareen ja takaisin.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestäjälle. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Kelvenne, Päijänne
Kelventeen kansallispuisto Padasjoki