Taisteluensiapu I

Ajankohta 27.5.2022 - 29.5.2022
Paikkakunta Toivala
Ilmoittautumisaika 21.1.2022 13.30 - 16.3.2022 23.59

Koulutettavien on kyettävä antamaan henkeä pelastava ensiapu taistelutilanteessa. Kurssin jälkeen koulutettava ymmärtää (osaa):
- painesiteen ja kiristyssiteen käytön
- potilaan tutkimisen cABCDE-muistisäännön mukaan
- potilaan lämpimänä pidon
- perussitosinen, vatsan sitosinen, vierasesineen tuennan
- potilaan evakuoimisen paareilla ja soveltaen
- paineilmarinnan purkamisen

Kaikille normaalikuntoisille reserviläisille, jotka kykenevät selviytymään fyysisesti rasittavasta kurssista.

Kurssilla jaetaan M05 suojavaatetus. Kurssilainen tuo mukanaan tarvitsemansa alusvaatteet sekä hygieniatarvikkeet ja mahdolliset lääkkeet. Kurssille voi osallistua myös omassa suojavaatetuksessa m/05 (MAAKK:lle jaettu varustus, MPK:n sitoutuneille jaettu varustus, oma m05 vaatetus). Majoittuminen on maastossa. Maastoyöpymiseen jaetaan kurssilaisille makuupussi- ja alusta.
Kurssikirje, jossa on tarkennettu ohjeistus, lähetetään n 2 viikkoa ennen kurssia osallistujille.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot ennen koulutuksen alkua tukevalle joukko-osastolle tai aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen. Edellä mainitusta kiellosta Puolustusvoimat ilmoittaa koulutuksen järjestävälle piirille tai koulutuspaikalle, jonka tulee ilmoittaa asia koulutuksen kohteelle viimeistään viikko ennen koulutuksen alkua.

Mahdollinen Covid 19 vaikutus: MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla. Varaa mukaan tarvitsemasi kasvomaskit.

PERJANTAI
H. JÄRJESTELYT
- Ilmoittautuminen klo 18 mennessä
- perustaminen
- tavoitteet, varopuhuttelu
O+H. ERIYTYVÄ KOULUTUS
- Jääkäriryhmän kokoonpano ja suorituskyky
- lähtötasotesti
- anatomian perusteet
- kiristys- ja paineside
LAUANTAI
H. ERIYTYVÄ KOULUTUS
- painesiteen ja kiristyssiteen käyttö
- potilaan tutkiminen cABCDE-muistisäännön mukaan
- potilaan lämpimänäpito
- perussitominen, vatsan sitominen, vierasesineen tuenta
- potilaan evakuoiminen paareilla ja soveltaen
- paineilmarinnan purku
Sovellettu vaihe alkaa
SUNNUNTAI
H. ERIYTYVÄ KOULUTUS
Sovellettu vaihe jatkuu
Kurssi päättyy sunnuntaina klo 17 mennessä.

Osallistujalle maksuton

Karjalan Lennosto, Rissalan tukikohta