Nuorten turvakurssi, maastovaihe

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Upiniemi
Ilmoittautumisaika 17.11.2021 9.11 - 20.9.2022 23.59

Koulutuskokonaisuuden tarkoituksena on lisätä nuorten kiinnostusta, osaamista ja valmiuksia turvallisuuteen liittyvissä teemoissa sekä lisätä nuorten yhteiskunnallista turvallisuusymmärrystä.

Tavoitteena on, että koulutuskokonaisuuden suoritettuaan nuori
•muistaa Suomen valtiossa toimivat keskeisimmät turvallisuusviranomaiset
•muistaa turvallisuusviranomaisten, erityisesti Puolustusvoimien tehtävät ja roolin pääpiirteittäin
•ymmärtää,mistä voi löytää tarvitsemaansa lisätietoa kokonaisturvallisuudesta
•ymmärtää, mistä voi löytää tarvitsemaansa lisätietoa asepalveluksen suorittamisesta
•ymmärtää hätäensiapuun, varautumiseen ja muihin kansalaisen turvallisuustaitoihin kuuluviaperustaitoja
•muistaa perustaidot majoittumisesta ja toiminnasta maastossa.

Maastovaiheen tarkoitus on antaa osallistujalle käytännön taitoja oman ja muiden turvallisuuden parantamiseksi sekä oman kriisinsietokyvyn ja toimintakyvyn parantamiseen arjen häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalta.
Tavoitteena on, että maastovaiheen suorittanut:
•ymmärtää toimimisen merellisessä ympäristössä ja merenkulun perustaitoja
•muistaa maastossa yöpymisen ja toimimisen perustaidot.

Nuorten turvakurssi -koulutuskokonaisuuden kohderyhmänä ovat 16 vuotta täyttäneet nuoret. Ensisijaisesti kurssit on suunnattu henkilöille, jotka opiskelevat toisen asteen oppilaitoksissa. Lukiot ovat hyväksyneet yleisesti kurssikokonaisuuden opiskelijan valinnaisiin pintosuorituksiin.

Ei tarvitse olla aiempaa koulutusta osallistumiselle.

Nuorten turvakurssin maastovaihe sisältää käytännön koulutusta varautumiseen ja maastossa toimimiseen liittyvistä teemoista. Lisäksi myös maastovaiheen aikana voidaan järjestää luentoja, jotka esittelevät turvallisuusviranomaisia ja näiden toimintaa. Maastovaiheessa käsiteltävät koulutusaiheet voivat olla esimerkiksi seuraavia:
•Toimintakyvyn ylläpito
•Toiminta merellä ja merenkulun perusteet
•Hätäensiapu ja hätäpuhelun soitto
•Esteradan suorittaminen
•Kalustoesittely
•Asepalvelus
•Kriisinhallinta
•Selviytymistaidot
•Puolijoukkueteltassa yöpyminen

Koulutus toteutetaan pääosin rastikoulutuksena tai muuten käytännöllisinä harjoituksina.

Upinniemi
Upinniementie 1160
02470 Upiniemi

Kurssin johtaja: Mikko Liski (puh. 050 086 5565)