Lähitaistelun perusteet (SOTVA)

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Pirkkala
Ilmoittautumisaika 7.12.2021 10.00 - 7.8.2022 23.00

Kurssin jälkeen kurssilaiset muistavat (tuntevat) kamppailun ja itsepuolustuksen teoreettiset perusteet ja muistavat (tuntevat) itsepuolustuksen ja lähitaistelun perusteet käytännössä.
Tavoite on ymmärtää (osata) miten torjua yksittäisiä päähän kohdistuvia iskuja ja tietää kuinka vapaudutaan yleisimmistä vaarallisista otteista ja tarttumisista. Lisäksi tavoite on muistaa (tuntea), kuinka tarvittaessa kyetään vahingoittamaan vastustajaa/vihollista ilman asetta tai astaloa.

Kurssi soveltuu reserviläisille, jotka haluavat oppia puolustamaan itseään, suunnittelevat hakeutumista maakuntajoukkoihin tai haluavat muuten vahvistaa osaamistaan lähitaistelussa.
Lähitaistelun peruskurssin kautta on helpompi hakeutua vaativammille lähitaistelukursseille.
Kurssilla opittavat asiat tukevat sovellettua reserviläisammuntaa ja muita sotilaan perustaitoja.

Kurssi on fyysisesti raskas. Kurssi varustetaan, mutta mukaan kannattaa ottaa oma alusvaatekerta ja sopivat säänmukaiset jalkineet.

Kurssi sisältää lyhyitä teoriatietoiskuja ja fyysisiä itsepuolustus- ja kamppailuharjoituksia. Kurssi pohjautuu defendon peruskurssiin.
Kurssilla opitaan kamppailuasento ja siinä liikkumista sekä harjoitellaan tasapainoa ja voimantuottoa. Opitaan torjumaan luontaisiin reaktioihin perustuvilla torjunnoilla yksittäisiä iskuja. Opitaan vaikuttamaan viholliseen tai päällekävijään yksinkertaisilla iskuilla ja potkuilla.
Tämän lisäksi harjoitellaan puolustautumaan edestä suorinkäsin tapahtuvaa kuristusta, niskalenkkiä ja kyynärvarsikuristusta takaa vastaan.
Lisäksi kurssilla harjoitellaan kaatumaan turvallisesti ja puolustautumaan muutamissa haastavammissa tilanteissa.

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, varustuksen ja ruokailut.

Satakunnan lennosto, Pirkkalan tukikohta
Varuskunnantie 274