Intti tutuksi nuorille

Ajankohta 8.4.2022 - 10.4.2022
Paikkakunta Kajaani
Ilmoittautumisaika 9.12.2021 11.05 - 18.3.2022 12.00

Tavoitteena on tutustuttaa kurssilaiset varusmiespalvelukseen ja maanpuolustukseen. Naisten osalta tavoitteena on lisäksi helpottaa päätöstä hakeutua tai olla hakeutumatta vapaaehtoiseen asepalvelukseen.

Kaikille maanpuolustuksesta kiinnostuneille vähintään 16-vuotiaille (kurssin alkamispäivänä pitää olla vähintään 16-vuotias) Suomen kansalaisille, miehille ja naisille. 16-17 vuotiaiden osalta tarvitaan osallistumiselle huoltajien suostumus. Valinnassa etusijalla ovat 16-18 vuotiaat.

Kurssilla tutustutaan asevelvollisuuden suorittamiseen ja kasarmiympäristöön, seurataan koulutustapahtumia sekä opetellaan turvallisuus- ja maastotaitoja. Kurssilla ei anneta sotilaallisia valmiuksia palvelevaa koulutusta eli ei käsitellä aseita eikä taisteluvälineitä tai harjoitella sulkeisjärjestystä. Esimerkiksi varuskuntaravintolaan voidaan kuitenkin siirtyä johdetusti muodossa.

Kurssilaisille jaetaan tarvittava suojavaatetus (M05) ja varustus teltassa yöpymistä varten. Mitään omia varusteita ei tarvitse ottaa mukaan.
Kasarmimajoitus järjestetään perjantain ja lauantain väliseksi yöksi. Lauantain ja sunnuntain välinen yö majoitutaan teltoissa. Ruokailut järjestetään perjantain päivällisestä alkaen.
Kurssi päätetään sunnuntaina klo 14.15 mennessä ja tarvitsijoille järjestetään kuljetus rautatieasemalle.
Kurssiohjelma ja muu info jaetaan sähköpostilla kurssille hyväksymisen jälkeen.

Koronaa koskien MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: Ohjeita osallistujalle. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Alustava ohjelma:
PE 8.4.
16.00 mennessä ilmoittautuminen
16.30 Varusteiden nouto ja vaatteiden vaihto, tupajärjestys
18.00 Päivällinen
19.00-21.00 Kurssin esittely, turvallisuusasiat ja iltapala sekä majoittuminen.
LA 9.4.
06.30 Herätys
07.30 Aamupala
08.30 - 11.30
Asevelvollisuusoppitunti, hakeminen vapaaehtoiseen asepalvelukseen ja kokemukset
KAIPR ja MPK esittely
11.30 Lounas varuskuntaravintola
ILTAPÄIVÄ JA ILTA
- Koulutuksen seuraaminen, tutustuminen varusteisiin, keskustelut, kysymykset
- Telttamajoittumisen järjestelyt
- Maastoruokailut
- Sotilaskodissa/sotilaskotiautolla asiointi
- Iltapala nuotiolla klo 20
- Lepo klo 22-06
SU 10.4.
06.00 Herätys ja majoituksen purkaminen, maastoaamiainen, siirtyminen jalan omat varusteet mukana
07.30 Rastikoulutus (kasarmialueeseen tutustuminen karttaretkeilynä, kartan ja kompassin käyttö, ensiapu, sissiteltan pystyttäminen, sisäampumasimulaattorin esittely)
12.00 Maastolounas
12.00-14.15
- Materiaalin huolto ja palautukset
- Henkilökohtainen huolto ja varusteluovutus
- Palautekysely (surveypal) ja palautekeskustelu
- Kurssin päättäminen ja kuljetukset.

Osallistumismaksu kattaa ylöspidon lisäksi tapaturmavakuutuksen.

Kainuun prikaati
Prikaatintie 97