Kotiseutuharjoitus: Arjen turvallisuus

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Savonlinna
Ilmoittautumisaika 18.5.2022 9.00 - 21.8.2022 23.00

Tavoitteena on, että kurssin käytyään osallistuja tietää, miten selviytyä yleisim-mistä arjen häiriötilanteista ja ymmärtää kotivaran merkityksen.

Hän ymmärtää antaa hätäensiapua ja aloittaa alkusammutuksen sekä ymmärtää toimia turvallisesti kybermaailmassa ja tuntee medialukutaidon periaatteet.

Lisäksi osallistuja tunnistaa lapsiperheturvallisuuden haasteita sekä muistaa keskeiset asiat selviytymisessä urbaanissa ympäristössä häiriötilanteissa.

Kurssin toteutuksesta vastaa Naisten Valmiusliitto ry Etelä-Savon alueneuvottelukunta.

Sopii kaikille yli 16-vuotiaille. Alle 18-vuotiaalla osallistujalla tulee olla huoltajan suostumus osallistumiseen.

Kotiseutuharjoituksissa yksittäiset kansalaiset, eri vapaaehtoistoimijat, kohdennettuun tehtävään koulutetut yksiköt sekä hälytysryhmät voivat tulla kouluttautumaan ja harjoittelemaan yhteistoimintaa muiden toimijoiden kanssa.

Kurssin ilmoittautumispaikka on Kellarpellon koulu Savonlinnassa . Kurssipaikan osoite on Kellartie 63, 57710 Savonlinna.

Varaa mukaan oma säänmukainen vaatetus, jolla selviät ulkona tapahtuvissa koulutuksissa. Ota myös mukaasi kurssille kuvallinen henkilöllisyystodistus, henkilökohtaiset hygieniavarusteet ja mahdolliset lääkkeesi.

Majoittuminen on sisätiloissa oleva tilapäismajoitus. Kurssilaisille jaetaan makuupussit ja telttapatjat. Kurssilla on mahdollisuus myös majoittua kotona.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään 2 viikkoa ennen kurssia kurssikirje, jossa kerrotaan tarkemmin mm. aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan. Ilmoita HETI kurssinjohtajalle tai MPK:n henkilökuntaan kuuluvalle kurssilla sattuneesta tapaturmasta.

Mahdollinen koronan vaikutus: MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Kurssi pohjautuu Maanpuolustusnaisten Liiton koulutusohjelmaan.
Kurssin aihealueita ovat:
- Kyberturvallisuus ja informaatioturvallisuus arjessa
- Turvallinen asuminen
- Alkusammutus
- Hätäensiapu
- Lapsiperheen turvallisuuden haasteet ja avun saaminen
- Selviytyminen urbaanissa ympäristössä

Kurssimaksuun sisältyvät, muonitus, majoitus, opetus, koulutusmateriaali sekä mahdollisen oppimisympäristön käyttö ja vakuutusturva.

Kellarpellon koulu, Savonlinna
Kellartie 63