Kyberturvallisuuden peruskurssi

Kesto
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 7.1.2022 13.47 - 6.3.2022 23.59

Kurssin tavoitteena on käydä kyberturvallisuutta opettamalla infranhallinnan ja ylläpidon parhaita käytäntöjä ja miten välttää yleisimpiä sudenkuoppia.

Kurssin suoritettuaan kurssilainen:
- OSAA tietoturvan perusteita sekä
- TIETÄÄ tietää käytännön toimenpiteitä näiden toteuttamiseksi.

Kurssi antaa työkaluja syventävälle peruskurssille tai jatkokurssille etenemistä varten osaamisen tason mukaan.

Kurssi soveltuu kaikille kyberturvallisuudesta kiinnostuneille, vähintään 16 vuotta täyttäneille.

Osallistujalle suositellaan ennen kurssia suorittaa MPK:n Kyberturvallisuuden koulutusohjelman verkkokurssi: Kansalaisen kyberturvallisuus.

Kurssin suorittaminen ei ole pakollista mutta se antaa hyvät pohjatiedot tällä kurssilla käsiteltäviä asioita varten.

Linkki kurssille ilmoittautumiseen:

Kurssille kannattaa ottaa mukaan oma kannettava tietokone ja matkapuhelin/mokkula, koska koulutustilassa ei ole yleistä langatonta verkkoa. Kurssilla tehdään harjoituksia ja demoja, joissa voi tarvita omaa tietokonetta.

Koronaa koskien MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: Ohjeita osallistujalle. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Perjantai 18.3.2022
Majoittuminen kaukaa tuleville Hiukkavaaran ampumaradan Paviljongilla osoitteessa Hiukanreitti 225. Tarkemmat ohjeet majoittujille annetaan ennen kurssia.

Lauantai 19.3.2022
07:00 – 07:40 Majoittujien aamupala Paviljongilla
08:00 – 08:30 Ilmoittautuminen ja kurssin aloitus
08:30 – 11:00 Luennot
11:00 – 12:00 Lounas
12:00 – 16:00 Luennot ja rastikoulutukset
16:00 – 17:00 Harjoituksen päättäminen ja palautekeskustelu

Kahvitaukoja välillä tarpeen mukaan.

Luennot:
1) Kyberturvallisuuden perusteet
2) Salasanojen käyttö
3) Kyberuhat
4) Oma turvallinen toiminta
5) Viranomaisten toiminta
6) Lähiverkot

Rastikoulutukset
1) Oman koneen ”koventaminen”
2) Verkon liikenteen seuranta ja sen demot
3) Kotireitittimen konfigurointi

Kurssimaksu sisältää opetuksen, lounaat ja kahvit sekä vakuutuksen. Majoittujille järjestetään maksuton majoitus aamupaloineen.

Hiukkavaaran virastotalo, Pohjansali
Hiukanreitti 40