VEH TUKIKURSSI; Hämeen Ilves 2022 TSTPSV - kouluttajakoulutus (Steelbeasts)

Ajankohta 23.9.2022 - 25.9.2022
Aika 17.00
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 24.3.2022 8.54 - 5.6.2022 23.00

Kurssin tarkoituksena on toimia kouluttajakoulutuksena vapaaehtoisille reserviläisille siten, että he kykenevät johtamaan koulutuksia valtakunnallisesti MPK:n kursseilla ja toimimaan reserviläiskouluttajina Puolustusvoimien vapaaehtoisissaharjoituksissa ja kertausharjoituksissa.
Kurssilla kerrataan ja opetetaan Leopard-koulutetuille reserviläisille panssarivaunuryhmän ampumatoiminnan perusteita, ryhmän toimintaa ja panssarivaunujoukkueen taktiikka simulaattorijärjestelmää (Steelbeasts) hyväksikäyttäen.

Kurssi soveltuu Leopard 2A4 ja 2A6 koulutetuille reserviläisille, jotka ovat valmiita tekemään kouluttajasitoumuksen MPK:lle.

Aikaisempi hankittu Leopard koulutus.
Suoritettu varusmiespalvelus tai naisten vapaaehtoinen asepalvelus.

Kurssi on VEH tukikurssi. MPK toimittaa ilmoittautuneiden tiedot puolustusvoimille, joka valitsee osallistujat ja toimittaa heille harjoituskutsun. VEH:stä kirjataan osallistujille kirjataan rinnasteiset kertausharjoituspäivät.

Simulaattorikoulutusohjelma sisältää viikonlopun kestävän simulaattoriammuntakurssin ja vaunujoukkueen hyökkäyskurssin. Koulutusohjelmaan kuuluvilla kursseilla painopisteenä on ampumateknisen osaamisen kehittäminen ja vaunuryhmän toiminta joukkueen osana. Edellä mainitun lisäksi kursseilla pyritään tuottamaan osaavia reserviläiskouluttajia toteuttamaan koulutusohjelman kursseja.

Koulutusohjelma koostuu kolmesta kurssista:
1. Simulaattoriammuntakurssi, jolla harjoitellaan vaunuryhmän yhteistoimintaa ja tulenkäyttöä. Kurssin painotus on ampumatoiminnassa eri tilanteissa, niin yksittäisen miehen kuin vaunuryhmän osalta. Tavoitteena on harjaantua nopeassa tulenkäytössä eri maalitilanteissa.
2. Vaunujoukkueen hyökkäyskurssi, jolla harjoitellaan kohtaamishyökkäystä ja valmisteltua hyökkäystä. Tavoitteena on harjaantua vaunuryhmän toiminnassa joukkueen osana.
3. Vaunujoukkueen puolustus- ja viivytyskurssi, jolla harjoitellaan nimensä mukaisesti puolustusta ja viivytystä joukkueena. Tavoitteena on harjaantua puolustus- ja viivytystaistelun suunnittelussa ja toteuttamisessa.

23.9-25.3.2022 kurssin yksityiskohtainen läpivientisuunnitelma toimitetaan ilmoittautuneille erikseen.

Puolustusvoimien tukikurssi.

Panssariprikaati