HAVU22-harjoitus: Sotilaspoliisi 2 (SPOL PK2)

Ajankohta 5.8.2022 - 7.8.2022
Kesto 3
Paikkakunta Kajaani
Ilmoittautumisaika 18.4.2022 21.16 - 14.7.2022 12.00

MUISTAA (TUNTEE)
– SPOL-tehtäviin liittyvän viranomais- ja siviiliyhteistyön
– Viestittämisen, viestiperusteet ja viestipeitteistön käytön
– Rakennetulla alueella toimimisen perusteet

YMMÄRTÄÄ (OSAA)
– Partiokokoonpanon ja partion liikkumisen perusteet
– Toiminnan tähystyspaikalla
– Voimankeinojen käytön, voimankäytön säädösperustan ja voimakeinojen valinnan perusteet
– Kohdehenkilön lähestymisen, kohtaamisen, kiinnimenon ja turvallisuustarkastuksen perusteet

SOVELTAA (HALLITSEE)
– Henkilökohtaisen aseen (rynnäkkökivääri) turvallisen käsittelyn

Kurssi soveltuu Sotilaspoliisi 1 (SPOL PK1) -kurssin aiemmin suorittaneille ja niille, joilla on vastaavat tiedot ja taidot.

Kurssi kuuluu yhtenä kurssina HAVU22-harjoitukseen. Kurssi toteutetaan yhdenjaksoisena viikonlopun kestävänä sotilaallisia valmiuksia palvelevana peruskurssina. Kurssi antaa perusteet partiokohtaiseen toimintaan.

Kurssilla majoittuminen on lähtökohtaisesti varusmiestuvissa ja ruokailut tapahtuvat osin varuskuntaravintolassa ja osin maastossa. Kurssi varustetaan tarvittavalla kenttä- ja taisteluvarustuksella. Et välttämättä tarvitse kurssille mukaan muuta kuin henkilökohtaiset hygieniavälineet.

Koronaa koskien MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: Ohjeita osallistujalle. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

Kurssin sisältö: Toiminta partiokokoonpanossa, voimankäyttö, SPOL-tehtäviin liittyvä viranomais- ja siviiliyhteistyö sekä henkilökohtainen aseenkäsittely.

Pe 5.8. klo 16-21
- Ilmoittautuminen klo 16 mennessä
- Varustaminen
- Aloituspuhuttelu

La 6.8. klo 07-21

Su 7.8. klo 07-14
- Varusluovutus klo 13
- Palautekeskustelu ja kurssin päättäminen klo 14.

Maksuton kurssi

Kainuun prikaati