Rekrytointi (Vastaosasto 2022)

Kesto Määräaikainen sitoumus 2v
Paikkakunta Lappeenranta
Ilmoittautumisaika 20.5.2022 8.26 - 31.12.2022 9.00

Puolustusvoimat kokoaa Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen kanssa vastaosastoa, jota aiotaan tulevaisuudessa käyttää kertaus- ja vapaa-ehtoisissa harjoituksissa. Vastaosastolla harjoitetaan ja luodaan mahdollisimman todenmukainen ympäristö sodanajantehtävää harjoittelevalle joukolle.

Vastaosastotoimintaan ovat tervetulleita kaikki yli 18-vuotiaat varus-miespalveluksen tai naisten vapaaehtoisen palveluksen suorittaneet reserviläiset. Maanpuolustuskoulutusyhdistys muodostaa osaamisen perusteella tarvittavan vastaosaston Puolustusvoimien tarpeen mukaan.

Puolustusvoimat määrittää vastaosastolle harjoituskohtaisesti:
1. Tehtävän.
2. Suorituskyvyn ja käyttöperiaatteet.
3. Osaston vahvuuden.
4. Kaluston ja varustuksen.
5. Päättää vastaosastoon käskytettävistä henkilöistä.
6. KÄSKYTTÄÄ HENKILÖT KH- TAI VEH- HARJOITUKSEEN ( KH vuorokaudet määräytyvät harjoituksen keston mukaisesti).

Maanpuolustuskoulutusyhdistys:
1. Kokoaa henkilöstön perustamalla kurssin, johon vapaaehtoiset voivat ilmoittautua.
2. Esittää Puolustusvoimille vastaosastoon nimettäviä henkilöitä.
3. Jakaa tarvittavaa tietoa harjoituksesta ja siihen valmistautumisesta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa valmiuspäällikön johdolla.
4. Perustaa tukikurssin ei asevelvollisille, joita ei voida käskyttää palvelukseen, Esimerkiksi harjoiteltaessa muiden viranomaisten kanssa.
5. Valmiuspäällikkö toimii yhteyshenkilönä Puolustusvoimien ja muiden viranomaisten suuntaan.

Harjoitusten ajankohdista tiedotetaan erikseen. Harjoituksiin kutsutaan osaamisen perusteella sopivat reserviläiset.

Puolustusvoimat määrittää harjoituskohtaiset sisällöt.

Kurssilla ei peritä osallistumismaksua

Lappeenranta